Основи здоров'я 8 - А


8– А  |  Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -24.04.2020 р
 Основи здоров’я     Вчитель:  Ийслуу Ніна Вікторівна
Урок   23.04.2020

Тема. Екологічна безпека. Забруднення навколишнього середовища і здоров’я. Проблема чистої води. Проблема чистого повітря, Проблема чистої землі
Мета: формувати поняття про еколну безпеку, систематизувати знання про вплив забруднення навколишнього середовища на здоров'я; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо важливості дотримання принципів екологічної безпеки оточуючого середовища; дати уявлення про якість питної води як чинники впливу на здоров’я, систематизувати знання про небезпеку купання у забруднених водоймах; систематизувати знання про атмосферні забруднення та їх вплив на здоров’я, формувати  поняття про вплив транспорту на навколишнє середовище та здоров’я; розвивати екологічну свідомість, відповідальність, здоров’язбережувальні компетенції, вміння аналізувати, уміння визначати пріоритети , робити висновки,  спостережливість, ; виховувати активну громадську позицію щодо збереження екологічної безпеки оточуючого середовища, відповідальність, свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя та збереженні якісного екологічного стану навколишнього середовища.
Обладнання:аркуші формату А4 (за кількістю учнів),маркери,ілюстративний матеріал до теми уроку, відео «Все начинается с тебя»(Музика: Demosys - MaryShawp.s.), схема до вправи «Асоціативний кущ», глобус, музичний супровід ( «Як у нас на Україні», викон.К. Бужинська).
Тип уроку:засвоєння нових знань.
Терміни: екологічна безпека, метод седиментації, метод флотації, супертоксиданти, ерозія, пестициди                                                                                                                 
Інтернет-ресурси:
«Забруднюючи воду, ми вбиваємо себе» -(www.youtube.com/watch?v=L3JE3Ck_wQ8)

Про озоновий шар, парниковій ефект https://www.youtube.com/watch?v=ZiAMx7c_QRM

Щороку забруднення повітря забирає життя понад 2 міл...  https://www.youtube.com/watch?v=OLRI63oqFVY

ХІД УРОКУ
І.   Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання.
Перевіритяємо  знання по темі:  «Організація дорожнього руху. Мотоцикл і безпека» за посиланням :
ввівши  код: ghw952  або 
https://vseosvita.ua/test/start/ghw952
ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів
            Ще у XVIII ст. людство перебувало в гармонії з природою, але вже наприкінці ХІХ ст. виник дисбаланс між діяльністю людства і навколишнім середовищем. Зараз обсяг допустимої дії на біосферу перебільшено у 8-10 разів. По суті, відбувається знищення біологічної й екологічної систем.Екологічної проблеми в чистому вигляді не існує. Вона завжди прямо чи опосередковано пов'язана з політикою, економікою, новими технологіями, урешті-решт, із загальною культурою людини та зі спілкуванням людства, з рівнем зрілості екологічного розуміння в нього. І якщо в нації в цілому й у кожного громадянина зокрема не буде сформоване відповідальне екологічне мислення, то про жодне рішення екологічної проблеми не може бути й мови. 
1980 – 1990 роки Організація Об’єднаних Націй оголосила десятиліттям питної води. Щороку 22 березня світова спільнота відзначає День води. Мета акції – домогтися забезпечення чистою водою всього населення земної кулі (а сьогодні більше 1 млрд. землян відчувають «водне» голодування). Для вирішеня цієї глобальної проблеми важливе значення має охорона оточуючого середовища.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів
Інформація для роздумів:
В Україні площею 603,7 тис. га. Масштаби забруднення оточуючого середовища:
-          25 млр. т. - накопичених відходів.
-          160 тис. га. - відвали, терикони, свалки, шлаконапопичувачі.
-          Пріоритет щорічно твердих відходів 12 мил. т.
-          1980 р. - на 1 жителя України - 240 т. відходів.
-          1997 р. - більше 400 т.
-          2012 р. - біля 450 т.
-          2017 р. - біля 500 т
В 2010 році викиди отруйних речовин в атмосферу 4,1 млт. т.
Дніпропетровська обл. (19,5%)
Луганська обл. (10,8%)
-          р. Дніпро - в екологічній кризі.
-          Придніпровський регіон по ступені забруднення та дефіциту питної води
займає 1 місце в Україні.
ІV.  Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку
План уроку
1. Екологічна безпека2. Проблема чистої води
3. Проблема чистого повітря
4. Проблема чистої землі.
1. Екологічна безпека
Епіграфи до уроку
«Носій нашого життя – Земля – жива істота, енергонасичена і високоорганізована система, яка в космічній ієрархії займає набагато вищий, ніж людина, рівень.» (М. М. Яницький, доктор геолого-мінералогічних наук.)
«Ми живемо, але не робимо те, що маємо робити для природи. Наше таке бажання – від природи відібрати. А що ж ми їй тоді даємо?Та нічого, крім як наші … відходи. Хто цьому винен? Тільки ми. Ми природу жаліли? Як же вас буде природа жаліти? (Порфирій Іванов, засновник оздоровчої системи.)
- Висловіть свої думки щодо змісту висловів, взятих за епіграфи до уроку.
Осмислення учнями знань
1. Глосарій. Поняття «екологічна безпека»
Екологі́чна безпе́ка – це такий стан та умови навколишнього природного середовища, при якому забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища: біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, космосфери, видового складу тваринного і рослинного світу, природних ресурсів, збереження здоров'я і життєдіяльності людей.
Згідно ст. 50 закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", екологі́чна безпе́ка — це такий стан навколишнього середовища, коли гарантується запобігання погіршення екологічної ситуації та здоров'я людини.
Це сукупність дій, станів і процесів, що прямо або побічно не приводять до життєво важливих втрат (або погроз таких втрат), що наноситься природному середовищу, окремим людям ілюдству; комплекс станів, явищ і дій, що забезпечує екологічний баланс на Землі і в будь-яких її регіонах
Екологічна безпека ґрунтується на:
  • усвідомленні того, що людство — невід'ємна частина природи, повністю залежна від навколишнього його середовища;
  • визнанні обмеженості і скінченності природно-ресурсного (екологічного) потенціалу Землі і окремих її регіонів, необхідності його якісної та кількісної інвентаризації;
  • неможливості штучного розширення природно-ресурсного (екологічного) потенціалу понад природно-системні обмеження;
  • визначенні допустимого максимуму вилучення природних ресурсів і зміни екосистем як середовища життя;
  • необхідності вироблення екологічних заборон задовго до економічного вичерпання природних ресурсів або їх непрямого руйнування.
1.      Робота за ілюстративним матеріалом
Розгляньте пропонований ілюстративний матеріал і складіть колективно інформаційне повідомлення «Забруднення навколишнього середовища».
Забруднення навколишнього середовища - Твір, реферат, проектОсновні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища ...



Екологічні проблеми та їх подолання. Охорона природи. Червона ...

2.      Робота за таблицею «Фактори здоров’я»
-         Вам добре знайома ця діаграма. Який відсоток з усіх факторів здоров’я припадає на екологічний стан середовища, в якому проживає людина? (20%)
Презентація "Здоровий спосіб життя"

      Міні-лекція «Екологія і здоров’я людини»
Хоч екологічна проблема має принципово глобальний характер, однак у різних країнах проявляється по-різному. Україна серед країн Європейського регіону належить до групи Євро-В (Євро-В — високасмертність дорослих і низька дитяча смертність. Це Білорусь, Угорщина, Казахстан, Латвія, Литва, Республіка Молдова, Російська Федерація, Україна, Естонія), а по суті це означає, що екологічний стан країни катастрофічний, і відповідно, у країні має місце демографічна катастрофа, яка з кожним роком поглиблюється. Справді, з 1993 року корінне населення України вимирає. За роки незалежності з карти України зникло 305 сіл, із 52 мільйонів українців залишилось менше 46, це справді демографічна криза.Негативний вплив навколишнього середовища на людину сьогодні настільки великий, що він усе більше й більше руйнує її генотип і завдає шкоди національному генофонду.
 Різного роду екологічні катастрофи пов'язані не тільки із загрозою фізичному здоров'ю людини, вони викликають ще і психічні негаразди в людини. Як відмічають експерти, Чорнобильська аварія викликала таке явище, як радіофобія, тобто підвищений страх перед радіацією, збільшення недовіри, необ'єктивності в оцінці свого здоров'я, немотивованої подразливості, емоційні зриви та ін. Виникло невідоме раніше захворювання, яке одержало назву «синдром Чорнобиля». У забруднених районах стали більше вживатиалкоголь, у тому числі й підлітки. А у 30 % шестирічних малюків спостерігали відставання у психічному розвитку.
 Окрім того, сучасна екологія являється однією з найважливіших причин накопичення мутацій організму, які стосуються генотипу людини (Генотип - комплекс усіх геніворганізму, які зумовлюють спадкові властивості; взаємодія генотипу та умов середовища створюють фенотип організму).
 На здоров‘я людини впливають стан води, грунтів та атмосферного повітря, тобто наявність у них різних забруднювачів.
Велику небезпеку для здоров'я людини являє собою й забруднення ґрунту. Серед забруднювачіву першу чергу слід назвати токсичні важкі метали промислових і побутових відходів, радіоактивні речовини, гербіциди та ін.
Газові  і  пилові   викиди   промислових підприємств, скидання ними в навколишні водойми стічних  вод,  комунальні  і побутові  відходи   великого   міста   забруднюють  навколишнє   середовище різноманітними  хімічними  елементами.  У  більшості  промислових видів пилу   і відходів вміст таких елементів, як  ртуть,  свинець,  кадмій,  цинк, олово,мідь, вольфрам, сурма, вісмут та ін., у сотні, а іноді і у тисячі чи десятки  тисяч  разів вище, ніж у природних ґрунтах.                                                                                                              2. Проблема чистої води
1)     Де є вода, там є життя.
2)     Багато мене – пропав би світ,
Мало мене – пропав би світ.
3)     Донизу летить краплею,
    А доверху – невидимкою.
4)     У спекотний день
Найбажанішою буває.
Ця народна мудрість – про воду, без якої людина не може прожити й кілька діб. Вода – диво природи. ЇЇ завжди вважали джерелом усього живого. Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що ми й не мислимо без неї свого існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, які з’явилися на нашій планеті мільйони років тому, жили у воді. Недаремно великий енциклопедист, учений і художник Леонардо да Вінчі назвав її «соком життя».
Основними проблемами екології,  пов’язаними з гідросферою планети, є умови забезпечення населення якісною водою. До недавнього часу ці проблеми не стояли так гостро через відносну чистоту природних джерел водопостачання та їх достатню кількість. Але в останні десятиріччя ситуація різко змінилася. Значна концентрація міського населення, різке збільшення промислових, транспортних, сільськогосподарських, енергетичнихта інших антропогенних викидів призвели до порушення якості води, появі в джерелах водопостачання невластивих природному середовищу хімічних, радіоактивних та біологічних агентів. Усе це робить ефективне водозабезпечення населення провідною проблемою сучасної гігієни.
       Експертами ВООЗ установлено, що 80% усіх хвороб у світі пов'язано з незадовільною якістю питної води та порушенням санітарно-гігієнічних та екологічних норм водозабезпечення.Проблема питного водопостачання в Україні, як і в інших країнах світу, існує не ізольовано, а в численних взаємозвязках з народногосподарськими, водогосподарськими та екологічними проблемами. ЇЇ розв'язанню сприяють Водний і Земельний кодекси України, державні стандарти та галузеві нормативні документи, що регулюють утримання джерел питного водопостачання і забезпечення належної якості питної води.У звязку з цим проблема забезпечення населення доброякісною питною водою є актуальною, і її вирішення вбачається в створенні моніторингу гідросфери, особливо підземних та поверхневих джерел водопостачання.Фактично спостерігається картина постійного забруднення.
2.      Класифікація води.
Фахівці нараховують понад 20 характеристик, за якими воду  повноправно зараховують до аномальних рідин.
         За ними воду розподіляють на:
Ø  Колодязну воду;
Ø  Воду з артезіанських свердловин;
Ø  Власне джерельну воду.
Крім озер і річок, ми отримуємо звичайну прісну воду з колодязів. Колодязями реально користуються тільки в сільській місцевості, так як шурф глибиною 5 – 10 м не може забезпечити великого виходу води. Для цього необхідно бурити свердловину на 20 – 150 м залежно від глибини залягання підземних вод. Колодязі живляться стоковими водами і можуть забезпечити водопостачання до 100 – 150 л/год (зрідка – до 500л/год). Вони дуже чутливі з точки зору забруднень: усе, що потрапляє в ґрунт – нітрати, нітрити, пестициди й важкі метали, – може опинитися в колодязній воді з першого водоносного горизонту.
Струмком, або джерелом називають невеликий водний потік, що б’є безпосередньо із земних надрів. Деякі річки і водойми починаються саме такими підземними джерелами. Джерельна вода береться в тому самому місці, звідки вона надходить із-під землі.
Така вода може бути прісною і мінералізованою. В першому випадку говорять про струмок, або джерело, а в другому – про джерело мінеральних вод.
Природа в джерельної води така ж, як у колодязної або артезіанської, так як вона надходить із підземного водоносного ґоризонту чи басейну. Така вода завжди свіжа і приємна на смак. Але джерела так же, як артезіанські свердловини й колодязі, піддаються забрудненню. Нині неможливо гарантувати незмінну якість джерельної води, так як вона залежить не тільки від сезонних обставин (ливні, паводки, ґрунтові води), але й від викидів розташованих поблизу промислових підприємств.
Широкою популярністю в містах користується бутильована вода: джерельна і мінеральна. Її можна придбати магазинах харчових продуктів, подекуди її привозять централізовано на спеціальному транспорті. Хімічний склад такої води постійно контролюється санітарною службою.
За іншою класифікацією воду поділяють на:
Ø  Питну;
Ø  Технічну;
Ø  Лікувальну.
Технічною вважають ту воду, яку використовують у промисловості (крім приготування продуктів та страв) та в побуті для поливу городів, миття, прання тощо.
В якості лікувальних використовують природні води, що містять значну кількість мінаральних солей, гази або деякі інші мікроелементи. 
3.      Перегляд відеоролика «Забруднюючи воду, ми вбиваємо себе» (www.youtube.com/watch?v=L3JE3Ck_wQ8)
-         Які емоції викликало у вас відео?
-         Чи хочете ви щось змінити власними силами? Що саме?
-         Що може кожен із вас зробити для покращення екологічного становища гідросфери свого регіону вже найближчим часом?
4.       «Вплив питної води на організм людини»
На урок доцільно запросити або лікаря, або працівника санітарної служби з метою отримання фахової інформації щодо зпроблеми впливу питної води на організм людини.
Чим шкідливі нітрати? Потрапляючи в організм, вони перетворюються на нітрити. А ось нітрити вже шкодять: вони з’єднуються з гемоглобіном, який переносить кисень від легенів до тканин організму. Зв’язавшись із гемоглобіном, нітрити роблять його неактивним. Цей «зіпсований» гемоглобін не здатний з’єднуватися з киснем. Як наслідок – організм збіднений киснем, наступає кисневе голодування.
        Обмін речовин частково переходить на безкисневий шлях, виділяється багато молочної кислоти. Відповідно, в людини будуть боліти м’язи як після дуже сильного фізичного навантаження.
Кисневе голодування клітин і тканин призводить до зниження кількості білка, падіння синтезу вітамінів – починається авітаміноз. Оскільки кисень потрібний при роботі щитоподібної залози, то в організмі знижується кількість йоду і збільшується щитоподібна залоза (зоб).
Гостре отруєння починається з нудоти, блювання, діареї. Збільшується й хворобливо реагує на пальпацію печінка. Знижується артеріальний тиск. Пульс нерівний, слабкий, кінцівки холодні. Відмічається синусоїдна аритмія, дихання частішає. З’являється головний біль, шум у вухах, слабкість, судоми м’язів обличчя, відсутність координації рухів, утрата свідомості, коматозний стан. У легких випадках отруєння переважає сонливість і загальна депресія. Поява отруєнь нітратами води дітей раннього віку повинна розцінюватись як загроза для життя та здоров ’я населення.
У дорослих людей «зіпсований» гемоглобін відновлюється до нормального відносно швидко. Та в маленьких дітей (чим менше вік, тим яскравіше це проявляється) знижений синтез речовин, які відповідають за відновлення гемоглобіна. Тому діти страждають від неякісної питної води набагато частіше.
        Використання питної води, забрудненої нітратами, в штучному харчуванні дітей раннього віку призводить до отруєння, навіть з фатальним кінцем.
Більше того, до вищезазначених ознак отруєння в дітей додаються ще такі: виражена синюшність шкіри та слизових оболонок (дуже рідко може бути різка блідість), неспокійна поведінка.
Лікарі-гігієністи до негативного впливу на організм неякісної питної води людини відносять також порушення в нервовій та серцево-судинній системах: дратівливість, швидка втомлюваність, зниження працездатності та розумової активності тощо. Нітрати також сприяють розвитку алергічних хвороб, та особливо небезпечні вони для вагітних жінок, оскільки можуть спричинити загрозу переривання вагітності і бути причиною вроджених вад розвитку в немовлят.
3. Проблема чистого повітря
Забруднення  атмосферного   повітря  спричинило у  людства  більшу заклопотаність,  ніж   будь-який  інший вид руйнування   навколишнього середовища. На проведення программ заходів щодо запобігання забруднення повітря у  великих містах зважувалися повільно, коштували вони дорого і  часто  порушувалися.  Проте вони принесли визначені результати: так, лондонці зараз бачать сонце на  70% частіше, ніж у 1958 році. В даний час  більшість  розвинутих  країн  зайнялися ліквідацією  основних  джерел  забруднення повітря.  Перехід  енергетичних установок з вугілля на нафту і природний газ значно  зменшив  викид  окислів сірки.  Удосконалення  конструкції  автомобілів  знизило  викид  газів,  що містять окис вуглецю і вуглеводні. Там, де проводятьсязаходи  для  боротьби з  забрудненням  повітря,  можна  відзначити  і  поліпшення  стану  здоров'я населення.
2.«Цифри і факти»
ü  За даними ЮНЕСКО, на Землі сьогодні промисловістю, енергетикою, транспортом поглинається стільки кисню, скільки вистачило б для життя більше 45 млрд. людей.
ü  На кожного мешканця Землі щорічно випадає близько тонни небезпечних для здоров’я речовин.
ü  Сьогодні 400 суперміст світу викидають в атмосферу щорічно до 3 млрд. тонн відходів (газів, аерозолів, пилу та ін..). Це на 500 млн. тонн більше, ніж дають 578 активних вулканів нашої планети.
3.Що являє собою забруднення атмосфери?
Під забрудненням атмосфери розуміється процес внесення в повітря або утворення в ньому фізичних агентів, хімічних речовин чи організмів, що несприятливо впливають на середовище життя або завдають шкоди матеріальним цінностям. У певному сенсі забрудненням можна вважати і вилучення з повітря окремих газових інгредієнтів (зокрема, кисню) великими технологічними об'єктами. І справа не тільки в тому, що гази, які потрапляють в атмосферу, пил, сірка, свинець та інші речовини небезпечні для людського організму, - вони несприятливо впливають на кругообіг багатьох компонентів на планеті. Забруднюючі та отруйні речовини переносяться на великі відстані, потрапляють з опадами в ґрунт, поверхневі і підземні води, в океани, отруюють навколишнє середовище, негативно позначаються на прирості рослинної маси.
-         Чи загрожує це загальному клімату планети?
Забруднення повітря позначається і на кліматі планети. На цей рахунок існують три точки зору:
1)     Глобальне потепління клімату, яке спостерігається в поточному столітті, обумовлене зростанням концентрації СО2 в атмосфері, а до середини майбутнього століття станеться катастрофічне потепління клімату, що супроводжується сильним зростанням висоти рівня Світового океану.
2)     Забруднення повітря знижує рівень сонячної радіації, підвищує кількість конденсату в хмарах, у результаті чого поверхня Землі охолоджується, що в свою чергу може викликати нове обледеніння в північних і південних широтах (прихильників цієї точки зору небагато).
3)     Згідно з прихильниками третьої точки зору, обидва ці процеси зрівноважаться і клімат Землі істотно не зміниться.
-         Які джерела забруднення атмосфери ви можете назвати?Презентація "Чому потрібно охороняти повітря?" для уроку ...
Головні джерела забруднення повітря - підприємства паливно-енергетичного комплексу, обробної промисловості та транспорт. Більше 80% усіх викидів в атмосферу становлять викиди оксидів вуглецю, двоокису сірки, азоту, вуглеводнів, твердих речовин. З газоподібних забруднюючих речовин у найбільших кількостях викидаються оксиди вуглецю, вуглекислий газ, чадний газ, які утворюються переважно при згорянні палива.
 І якщо на екологію в глобальному сенсі ми, на жаль, не можемо істотно вплинути, то екологію свого житла ми можемо і повинні контролювати шляхом активного виявлення провокуючих факторів та їх усунення. У першу чергу це стосується домашнього пилу - найпоширенішого і несезонного алергену, що викликає так звану респіраторну (дихальну) алергію, яка характеризується чханням, виділеннями з носа (алергічний нежить), кашлем, подразненням очей і сльозливістю (алергічнийкон'юнктивіт), задухою.
За рік у середньостатистичній квартирі утворюється близько 20 кілограмів пилу.
Експерти Всесвітньої організації охорони здоров'я прийшли до однозначного висновку, що забруднення повітря житлових і службових приміщень є головним чинником ризику для здоров'я населення. За даними вчених, повітря в приміщеннях офісів і квартир у 4-6 разів брудніше і у 8-10 разів більш токсичніше, ніж повітря вулиць.
У повітрі приміщень містяться як природні алергени (пилкові, грибкові, бактеріальні і особливо небезпечні продукти життєдіяльності домашніх кліщів і тварин), так і хімічні агенти (тютюновий дим, органічні, неорганічні речовини тощо).
Існує пряма залежність між якістю повітряного середовища проживання людей і кількістю легеневих захворювань. Разом із тим, міський житель змушений проводити в приміщенні близько 80% свого часу.

Атмосферний шлях  надходження  токсичних  речовин  в  організм  людини є найбільш значимим, тому що протягом доби він споживає  близько  15  кг  повітря і приблизно лише 2,5 кг води та 1,5  кг  їжі. Крім  того,  при  інгаляції  хімічні елементи поглинаються організмом  найбільше  інтенсивно.  Так,  свинець,  що надходить із повітрям, абсорбується кров'ю  приблизно  на  60%,    тоді  як той, що надходить з водою - на 10%, а з їжею - лише на  5%.  Забрудненням  атмосфери обумовлене до 30% загальних захворювань населення промислових центрів.
Забруднене  повітря уражає  насамперед легені,  найбільш  небезпечні окисли сірки і дрібні частки різних видів пилу. Серед захворювань  органів  дихання  виділяють гострі (застуда,  бронхіт,  запалення  легень).  В  усіх  країнах  на  долю респіраторних захворювань приходиться  більше  випадків,  чим  на  всі  інші хвороби, разом узяті. Гострі респіраторні захворювання верхніх  дихальних  шляхів  дотепер  залишаються самою розповсюдженою хворобою.
Виявлено зв'язок забруднення атмосферного повітря з ростом захворювань генетичної природи, при цьому рівень уроджених  вад розвитку  в  умовах промислових міст залежить не тільки від  інтенсивності  забруднення,  але  і від характеру атмосферних викидів. Ряд хімічних речовин має  мутагенну  діюУ забруднених   районах   частіше   зустрічаються  вагітності і  пологи з  несприятливим    перебігом.  Діти,  народжені  після  патологічної  вагітності  у забруднених атмосферними викидами районах, часто мають низькі масу.  тіла  і рівень  фізичного  розвитку,  а  також  функціональні  відхилення   серцево- судинної і дихальної систем.
Відзначено різноспрямований вплив факторів  різної  інтенсивності  на людину. Так,  великий  ступінь  забруднення  повітря  спричиняє  уповільнення процесів  росту  і розвитку,   наростання   дисгармоничності   за   рахунок підвищення жировідкладення, а малі концентрації шкідливих речовин  активують процеси акселерації. Порівняння антропометричних даних у дітей показало,  що ріст, маса тіла й обвід грудної клітки в районі з забрудненим  повітрям більше, ніж у районах з меншим ступенем  забруднення.  Таке явище  свідчить про можливу стимуляцію фізичного розвитку  впливом  несприятливих  зовнішніх факторів малої інтенсивності (ріст і маса тіла найбільших величин  досягають у районах  із  середнім  ступенем  забруднення).  Однак таке прискорення фізичного  розвитку  супроводжується   помітним   ослабленням   ефективності роботи  серцево-судинної системи.
Проблеми екології і навколишнього середовища - це питання здоров'я людини, сім'ї, дітей і долі планети в цілому. Всього за декілька останніх десятиліть в рази зросли навантаження, які щодня доводиться витримувати нашому організму.
Причиної їх є те, що одночасно з'явилися два нові чинники ризиків:
1.  Різке погіршення екології за рахунок більш ніж десятиразового зростання кількості автомобілів.
2. Погіршення якості харчування.
Негативні чинники визначально впливають на здоров'я населення і приводять до почастішання екологічно залежних захворювань, які виникають в поєднанні: погана екологічна обстановка,  куріння (зокрема пасивне), стреси, різні дефекти харчування і вік – до 6 років і після 60. До цієї групи захворювань входять багато найзвичайніших хронічних захворювань: серцево-судинні, шлунково-кишкові, онкологічні, хвороби органів дихання і др. Екологічно залежна патологія має свої особливості, пов'язані з тим, що ці захворювання хронічні і, як відомо, важко піддаються лікуванню.
Джерела, що забруднюють повітря:  теплові електростанції; використання двигунів внутрішнього згоряння;  виробництво металів;  спалювання сміття на звалищах;  викиди вулканічних парів та попелу, побутові й промислові відходи, промислове виробництво різних речовин і матеріалів (найбільше металів та їх сплавів); спалювання різного виду наливи (на теплових електростанціях, котельнях, транспорті); діючі вулкани під час їх виверження
Підраховано, що на спалювання різних видів палива за рік витрачається близько 1/4 кисню, що утворюється в процесі фотосинтезу. Одночасно з цим у повітря надходять шкідливі речовини, зокрема оксиди Сульфуру, Карбону.
Через постійне забруднення повітря погіршується стан здоров’я людей. Забруднене сульфур (ІV) оксидом повітря спричинює захворювання органів дихання й кровообігу, негативно діє на нервову систему. Цей оксид є отрутою для зелених рослин, особливо хвойних і фруктових дерев. У випадку отруєння карбон (II) оксидом (чадним газом) СО у людей з’являються головний біль, слабкість, запаморочення, нудота, блювота, у більш важких випадках — втрата свідомості, судоми і навіть смерть.
У наш час стрімко зростає забруднення повітря автомобільним транспортом, що працює на бензині та інших продуктах переробки нафти
До складу викидних газів входять оксиди Карбону, Нітрогену, Сульфуру, шкідливі сполуки Плюмбуму, сажа й багато інших забруднювачів. Тому не можна збирати й споживати лікарські рослини, фрукти, ягоди, гриби, що виросли обабіч автомагістралей.
Великі кількості забруднювачів надходять у повітря внаслідок спалювання пального на теплових електростанціях, котельнях. При спалюванні побутового сміття, опалого листа виникає дим, у якому містяться шкідливі для людини і живої природи речовини.
Тверде, рідке й газоподібне паливо згоряє з виділенням у повітря вуглекислого газу. Зменшення площ зелених насаджень і збільшення кількості транспорту призводить до поступового зростання вмісту вуглекислого газу в атмосфері. Це негативно позначається на поверненні у космічний простір теплової енергії з нагрітої сонячним промінням Землі. Як наслідок температура повітря в нижніх шарах атмосфери підвищується. На думку багатьох учених підвищення вмісту вуглекислого газу в повітрі може спричинити відчутне потепління клімату і призвести до танення льодовиків на полюсах Землі, підняття рівня води в океанах, затоплення великих площ земної поверхні.
Речовинами, що найбільше забруднюють повітря, є оксиди Сульфуру, Карбону, Нітрогену. Забруднене повітря завдає шкоди здоров'ю людей, рослинам і тваринам, погіршує клімат.
Одним із наслідків забруднення повітря у великих містах і промислових центрах є смог (мал. 95). Дим, туман і пил утворюють стійку суміш, яка огортає місто, погіршує видимість, людям стає важко дихати. Смоги можуть триматися кілька днів поспіль.
ЗАХОДИ З ОХОРОНИ ПОВІТРЯ. Зараз у всьому світі розуміють, що без уживання заходів з охорони повітря швидко настають негативні наслідки. Проблему його чистоти можна розв’язати різними способами, в тому числі й тими, про які йде мова нижче.
Щоб зменшити викиди в атмосферу шкідливих речовин у країнах світу й нашій державі встановлюються норми гранично допустимого вмісту забруднювачів у повітрі, приймаються відповідні закони, створюються організації, що контролюють якісний та кількісний склад повітря. Посилюється контроль над умістом викидний газів автомобілів. Спостереження за станом атмосферного повітря здійснюють гідрометеоцентри. Вони перевіряють його вологість, вміст шкідливих домішок тощо.
Про озоновий шар, парниковій ефект https://www.youtube.com/watch?v=ZiAMx7c_QRM
Щороку забруднення повітря забирає життя понад 2 міл...  https://www.youtube.com/watch?v=OLRI63oqFVY
4. Проблема чистої землі                                                                                      1.Проблема чистої землі;                                                                                                        2. Вплив діяльності людини:                                                                                              Щороку видобувається 5 км3 породи, внаслідок цього та будівництва
підземних комунікацій знижується сейсмостійкість порід, утворюється

провали. Третину орних земель в Україні зруйновано ерозією.                          Інтенсивне с/г призводить до зниження родючості ґрунтів, спустелювання

значних територій, заболочення, засолення, забруднення орних земель

пестицидами і мінеральними добривами. Пестициди або отрутохімікати - препарати для захисту рослин. До них належать: інсектициди - боротьба з комахами; Гербіциди - для знищення бур’янів; Зооциди - для боротьби з гризунами; Фунгіциди - засоби проти грибків на рослинах.                                                                                                        Використання пестицидів загрожує не лише шкідникам, а й багатьом
іншим організмам. Від них потерпають птахи. Натериторіях, де їх широко застосовують, птахи отримують харчові ланцюги і далі накопичуються в організмах людей.- Аварії на промислових підприємствах і побутові відходи.                                 Джерела забруднення ґрунтів. Дехто думає, що захист природи - це винятково державна проблема і розв’язування її мають державні діячі, а не прості громадяни, тим паче учні. Але це не так. Захист природи вимагає формування екологічної свідомості й культури кожного з нас.
VI. Узагальнення та систематизація знань
        Чому стан навколишнього середовища постійно погіршується? Чи проходять у вашому населеному пункті акції, заходи, спрямовані на підвищеня рівня екологічної культури населення? Яка їх ефективність, на вашу думку?
        Чи вмієтеви успішно протистояти екологічним небезпекам? Як саме?
        Чи кожна людина стикається із екологічними небезпеками?
        Який висновок зробили, ознайомившись із матеріалами попереднього уроку?
        Які життєві навички треба розвивати кожному мешканцю планети Земля, щоб жити у екологічно чистому навколишньому середовищі?
VII. Підбиття підсумків уроку
1.      Узагальнення щодо водних ресурсів
Підраховано, що на кожного землянина припадає близько 300 млн м3 води. Більшість водної стихії на Землі – це моря та океани, в яких вода солона. На нашій планеті водні ресурси у великій кількості, якщо брати до уваги їх усі. Водночас води, яку ми можемо відразу використовувати для своїх щоденних потреб, дуже мало. На 100 літрів солоної води припадає лише 2 літри прісної. Озера й річки – наш основний постачальник прісної води. А це не так багато, враховуючи, що на одного міського жителя на добу витрачається 200 – 400 літрів води. Напевно, важко уявити собі, скільки води потребує все місто. Зате стає зрозумілим, як важливо економно використовувати її. 
Коли людина приймає душ протягом 5 хвилин, витрачається близько 100 л води, яких вистачилоб для поливу 12 дерев.
Ми закликаємо вас берегти кожну краплину прісної води. Перевіряйте, чи не крапає з кранів вода.Таким способом за місяць її витікає 400 літрів. І це лише з одного крану, а вдома, в школі, в місті? Будьмо бережливими. Без води людство споглядатиме лише пустельні пейзажі. Без цієї стихії життя на Землі  зупиниться: зав’януть квіти, зникнуть майже всі звірі, замовкнуть назавжди птахи. Усе живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. Ніколи про це не забуваймо!
2. Узагальнення щодо чистоти повітря - вправа «Так» чи «ні?»
На запитання вчителя учні відповідають «так» або «ні».
1) транспорт забруднює повітря викидами газів, підвищує рівень шуму, здійснює теплове та електромагнітне забруднення атмосфери;
2) тютюновий дим не містить шкідливих для атмосфери речовин;
3) кислотні дощі є одним із наслідків погіршення екологічного стану атмосфери;
4) якщо опале листя дерев спалити, то це не завдасть шкоди повітрю;
5) у сухому, загазованому й теплому повітрі виникає синюватий прозорий туман, що неприємно пахне, подразнює очі, горло, спричиняє задуху, бронхіальну астму, емфізему легенів тощо;
6) кислотні дощі покращують врожаї в сільському господарстві;
7) клімат Землі не залежить від стану атмосфери;
8) знищення лісів погіршує екологічний стан атмосфери;
9) атмосфера є однією з найголовніших умов життя на планеті;
10) використання аерозолів не впливає на повітря у житлових приміщеннях, а значить і не є шкідливим для здоров’я людини.
VIII. Домашнє завдання
1.Виконати завдання ( за бажанням):
І рівень.
Охарактеризуйте сучасний стан природної води.
ІІ рівень.
Складіть схему очищення води.
ІІІ рівень.
Охарактеризуйте очисні споруди залежно від основного способу знешкодження нечистот.
ІV рівень.
«Есе» (творче завдання)
Висловіть свої міркування…
    Цікаво було б знати як прискорити процес ви-далення накипу, та як би не ушкодити металевий посуд
або

2.Створити екологічний проект по захисту навколишнього середовища.




































8– А  Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -24.04.2020 р

 Основи здоров’я     Вчитель:  Ийслуу Ніна Вікторівна

Урок   09.04.2020

Тема. Організація дорожнього руху.  Мотоцикл і безпека
Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Правила дорожнього руху. Регулювання дорожнього руху. Пріоритети в дорожньому русі.
Визначення пріоритетів у дорожньому русі
Мета: поглиблювати знання учнів про безпеку на дорогах, систематизувати знання про організацію дорожнього руху, пріоритети в русі; ознайомити з моделлю безпечного дорожнього середовища («трикутником безпеки»); розвивати здоров’язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів безпечної життєдіяльності.
Обладнання:ілюстративний матеріал до теми уроку, таблиця-діаграма «Основні причини автопригод з постраждалими»,
Терміни: учасники дорожнього руху, організація дорожнього руху , регулювальник, пріоритети в дорожньому русі
Інтернет-ресурси:
https://en.ppt-online.org/142834 - правила дорожнього руху, лекція 4 
https://vodiy.ua/pdr/4/- розділи 4,5, 8.1, 8.2, 16-18 
https://www.youtube.com/watch?v=jYXctq7u9-0 – учасники дорожнього руху
https://www.youtube.com/watch?v=j1hBfFORMks – пріоритети у дорожньому русі
https://www.youtube.com/watch?v=Izg4H0HE8Pw – зміни в правилах, пріоритет у дорожньому русі
https://www.youtube.com/watch?v=5gFPVVfwDGI – сигнали регулювальника
Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОК
План уроку
1. Правила дорожнього руху
2. Регулювання дорожнього руху.  Сигнали регулювальника
3. Пріоритети в дорожньому русі
4. Правила для мотоциклістів. Перевезення пасажирів на мотоциклі.

І. Організаційний момент
    Запис теми уроку
ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів
1.      Вступне слово
Одним із видів надзвичайних ситуацій є аварії. Найчастіше цей термін ми асоціюємо з дорожньо-транспортними пригодами (ДТП), тобто з транспортними аваріями.
Транспортні засоби дають змогу нам швидко і з комфортом пересуватися, але щороку в результаті ДТП гинуть мільйони людей у світі.
2.      «Топ-10» безпеки транспорту. Аналіз статистичних даних
10. Мопед і мотоцикл. Мопеди і мотоцикли по праву займають 10-у позицію рейтинга найбезпечніших видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважається найнебезпечнішим. 20% смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.
9. Велосипед. «Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.
8. Метро. Цей вид транспорту при аваріях губить життя багатьох людей одразу.
7. Паром. Пароми не такі безпечні, як вважаються поціновувачами водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.
6. Космічний корабель. Було тільки 18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, які не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.
5. Мікроавтобус. У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.
4. Автомобіль. Раніше машини вважалися дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.
3. Автобус. У Європі даний вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.
2. Літак. На другому місці  - авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що у разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.
1. Потяг. Залізничний транспорт у світі вважається найбезпечнішим, тому він займає найвищу сходинку рейтингу.
- Висловіть свої міркування щодо почутої інформації. (Відповіді учнів.)
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів
1.      Інтерактивна бесіда «А  чи знаєте ви, що …»
ü  На дорогах України майже кожні 2 години гине людина.
ü  В середньому за добу в ДТП гинуть 14 і отримують травми понад 100 осіб.
ü  Кожні 16 хвилин в Україні відбувається дорожньо-транспортна пригода (ДТП).
ü  Лише за минулий рік їх сталося майже 50 тисяч, загинули понад 7,5 тисяч людей - пішоходів, водіїв та  пасажирів. Це удвічі більше, ніж при навмисних  убивствах.
ü  Також зростає кількість травмованих людей у дорожніх аваріях - щороку понад 60 тисяч українців отримують травми різного ступеня тяжкості.
ü  Кожні два роки в Україні у дорожніх транспортних пригодах
гинее українських громадян більше, ніж за всю афганську війну загинуло громадян усього СРСР.
ü  Порівняно із країнами Європи, в Україні незадовільний стан
безпеки руху, високий рівень смертності через аварії та дорожньо-транспортний травматизм, низька транспортна дисципліна учасників дорожнього руху.
ü  Україна входить до групи країн найвищого ризику для пішоходів.
 Щодня, виходячи з будинку, ми навіть не здогадуємося, наскільки в Україні небезпечно ходити пішки. Близько половини потерпілих на дорогах у ДТП – це сааме пішоходи. Для порівняння: в Росії на 100 потерпілих у ДТП  - 44 пішоходи, у Європі - від 4 до 10, в США - тільки  2. Ми випереджаємо  розвинуті країни як за числом подій, так і за серйозністю їхніх наслідків.
Основна причина травм та загибелі у ДТП - перевищення швидкості ...


-         На які роздуми спонукають вас озвучені факти?
-         Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?
-         Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички, необхідні для учасника безпечного орожнього  середовища?
-         Хто з вас вважає, що знання правил дорожнього руху є неважливими для сучасної людини?
ІVПовідомлення учням теми, мети та завдань уроку
Сьогодні на уроці говоритимемо про безпеку на дорогах, регулювання дорожнього руху та пріоритети в ньому.
V. Осмислення учнями знань
1. Правила дорожнього руху
1.     Поняття організації дорожнього руху
Слід розуміти, що організація дорожнього руху - це створення умов за допомогою інженерно-технічних засобів і організаційних заходів для  достатньо швидкого, безпечного та зручного руху транспортних засобів і пішоходів. Сюди входить: планування перехресть і доріг, спорудження острівців безпеки, обладнання зупинок громадського транспорту, установка дорожніх знаків, світлофорів, розробка графіків руху громадського транспорту, різні обмеження в русі тощо. 
Одним із перших засобів організації дорожнього руху було обме­ження швидкості транспортних засобів та розділення проїзної части­ни на дві смуги для відокремлення зустрічних потоків. В Україні, як і в більшості країн світу, прийнято правосторонній рух, для якого при­стосовані облаштування доріг і конструкція автомобілів.
2.     Робота за таблицею «Модель безпечного дорожнього середовища»
Безпека пішоходів, водіїв та пасажирів залежить від знання і дотримання ними Правил дорожнього руху, які встановлюють та регулюють взаємостосунки та взаємозалежності між трьома складниками дорожнього середовища – людиною, транспортним засобом і дорогою.
Учасниками дорожнього руху є особи, які використовують автомобільні дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та перевезення вантажів за допомогою транспортних засобів.
До учасників дорожнього руху належать водії та пасажири транспортних засобів, пішоходи, велосипедисти, погоничі тварин.
Пропоную до перегляду - https://www.youtube.com/watch?v=jYXctq7u9-0
Майже всі фактори ризику, що викликають дорожню аварійність, можна об'єднати у три основні групи: "дорога", "транспортний засіб" та "людина як учасник дорожнього руху".

БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ. МОДЕЛЬ БЕЗПЕЧНОГО ...

Дорожнє середовище стає безпечним, якщо стає можливим уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності, що належать до груп: "дорога", "транспортний засіб" та "людина як учасник дорожнього руху".
Існують певні принципи й інструменти для зниження факторів ризику, що викликають дорожню аварійність. Вони різняться в залежності від груп факторів.
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ЛЮДИНА":
- навчання дітей;
- навчання водіїв;
- організація інформаційних кампаній;
- законодавство і контроль;
- формуванн ясоціального середовища.
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ":
- регулювання придбання й експлуатації транспортних засобів;
- контроль експлуатаційного стану парку транспортних засобів;
- пасивне й активнее устаткування транспортних засобів.
• Принципи й інструменти для зниження факторів ризику "ДОРОГА":
- підвищення плавності руху;
- виявлення ділянок концентрації і зниження ризиків ДТП;
- придорожній сервіс;
- облаштування й сигналізація;
- служби порятунку.
Основою безпеки на дорозі повинно стати розуміння всіма учасниками дорожнього руху тріади "ЛЮДИНА-ДОРОГА-ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ". Особливо це актуально тоді, коли середовище існування людини перенасичене ризиком та небезпеками дорожньо-транспортних пригод. Тому постає нагальна потреба навчання людей ще із шкільного віку не тільки Правилам дорожнього руху, а перш за все формування в них культури поведінки на дорозі.
Усвідомлення власного місця у системі відносин "ЛЮДИНА-ДОРОГА-ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ" сприяє формуванню особистого ставлення до себе як учасника дорожнього руху, до власної безпеки та безпеки інших.
2.Регулюваня дорожнього руху . Сигнали регулювальника
Опрацювати схеми ст. 123 -124
Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою:
ü  дорожніх знаків,
ü  дорожньої розмітки (вертикальної і горизонтальної),
ü  дорожнього обладнання (огорожі, тумби, стовпці, дзеркала тощо),
ü  світлофорів,
ü  регулювальника.
Дорожні знаки мають перевагу перед дорожньою розміткою і можуть бути постійними і тимчасовими (на жовтому тлі), зі змінною інформацією (таблички). Вони розміщуються так, щоб їх було видно усім учасникам дорожнього руху (на відстані не менше 100 м. по напрямку руху) в різну пору доби, за різних умов видимості.
Регулювальник - це працівник поліції, військової інспекції безпе­ки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі. Виступаючи в ролі регулювальників, вони повинні бути у форменому одязі, мати жезл, а також свисток.
Регулювання дорожнього руху регулювальниками, як правило, застосовується лише як тимчасовий захід при несправності світло­форів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або при проведенні спеціальних заходів. Сигнали регулювальника мають перевагу над сигналами світлофорів і вимогами дорожніх знаків, є обов’язковими для виконання. Сигнали світлофорів, крім жовтого мигаючого, мають переваги перед дорожніми знаками пріоритету. Водії і пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони протирічать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.
https://www.youtube.com/watch?v=5gFPVVfwDGI – сигнали регулювальника
3. Пріоритети в дорожньому русі»
Пріоритет у дорожньому русі — право на першочерговий рух щодо інших учасників руху — дається, наприклад,маршрутним транспортним засобам для того, щоб не зменшувати швидкості їхнього пересування на маршруті.
У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає пи­тання: хто має право на рух першим? Щоб уникнути можливих кон­фліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.
Наприклад,
ü  на нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того момен­ту, коли вони ступили на перехід.
ü  У будь-якому місці, навіть поза пі­шохідним переходом, водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед.
ü  Водій повинен зупинитися перед пішохідним переходом, якщо така вимога надійшла від членів шкільного патруля, загону юних інспекторів руху, відповідним чином екіпірованих, або осіб, що супроводжують групи дітей, і дати дорогу дітям, які переходять проїзну час­тину дороги.
ü  Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть із боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадка чи висадка прово­диться з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Перевага пішоходів перед транспортним засобом у даному випадку настає тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.
Таким чином, питання переваги або пріоритету сприяє виявлен­ню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.
Цьому також сприяють знаки пріоритету, які встановлюють чер­говість проїзду перехресть і перехрещень окремих проїзних частин, а також вузьких ділянок дороги. Деякі із цих знаків надають перевагу в русі, інші - зобов'язують надати дорогу транспортним засобам, яким надається така перевага.
До таких знаків належать «Дати дорогу», «Проїзд без зупинки заборонено», «Головна дорога», «Кінець головної дороги», «Перева­га зустрічного руху», «Перевага перед зустрічним рухом». (Показа­ти ці знаки). До знаків пріоритету належать також знаки «Перевага зустрічного руху» і «Перевага перед зустрічним рухом» (продемонс­трувати). Перший знак застосовується для заборони в'їзду на вузь­ку ділянку дороги за наявності на ній або на протилежному під'їзді до неї зустрічних транспортних засобів, яким можуть бути створені пе­решкоди або небезпека в русі. Другий знак застосовується для позначення вузької ділянки дороги, під час руху по якій водій користу­ється перевагою стосовно зустрічних транспортних засобів.
3.     Оздоровлювальна вправа. Офтальмотренаж (гімнастика для очей)
Гимнастика для глаз – 7 лучших упражнений для восстановления и ...

Виконати рухи очима, не повертаючи голови так, як показано на схемі. Кожну вправу робити 4 – 5 разів.
https://www.youtube.com/watch?v=j1hBfFORMks – пріоритети у дорожньому русі
https://www.youtube.com/watch?v=Izg4H0HE8Pw – зміни в правилах, пріоритет у дорожньому русі
       4. Правила для мотоциклістів. Перевезення пасажирів на мотоциклі.
       Безпека  на  дорогах  багато  в  чому  зумовлена  дотриманням правил дорожнього руху всіма його учасниками. Мотоцикл - один із найнебезпечніших транспортних засобів. Він потребує від мотоцикліста надзвичайної уважності й надійних навичок керування в різних ситуаціях та різних дорожніх умовах.
2. Вимоги до водіїв мопедів і     велосипедів:
- Рухатися по дорозі на мопедах дозволяється особам, які досягли 16-річного (та здали екзамен на отримання прав), на велосипедах - 14-річного віку. Під час руху по дорозі водій мопеда та пасажир, якого він перевозить, зобов'язані бути в застебнутих мотошоломах.
- Мопеди і велосипеди повинні бути обладнані звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду -  білого кольору, по боках - оранжевого, ззаду -червоного.
- Для руху в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості на мопеді необхідно увімкнути освітлення, на велосипеді — ліхтар (фару).
- Водії мопедів і велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
    Колона велосипедистів, що рухається по проїзній частині, повинна бути розділена на групи (до 10 велосипедистів у групі) з дистанцією руху між групами 80 — 100 м.
- Водії мопедів і велосипедів можуть перевозити лише такі вантажі, які не заважають керувати транспортним засобом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху.
- Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, водії мопедів і велосипедів зобов'язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі.
Водіям мопедів і велосипедів забороняється:
а) керувати мопедом або велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості - з неувімкненою фарою і заднім ліхтарем на мопеді чи без світлоповертачів на велосипеді;
б) рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд є велосипедна доріжка;
в) рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
г) під час руху триматися за інший транспортний засіб;
ґ) їздити не тримаючись за руль та знімати ноги з педалей (підніжок);
д) перевозити пасажирів на велосипеді, за винятком дітей до 7 років, на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками;
е) буксирування мопедів і велосипедів;
є) буксирування причепа, не передбаченого для експлуатації з цими транспортними засобами.
    Перед  виїздом  слід  перевірити  загальний  стан  мотоцикла: тиск у шинах, рівень масла, провести загальний огляд. На мотоциклісті обов’язково мають бути: міцні штани й куртка, шолом, окуляри,  наколінники,  налокітники,  рукавички,  мотоботи  або міцні черевики, інша необхідна екіпіровка. При падінні з мотоцикла на швидкості 5 км/год шкіра долонь залишиться на асфальті, якщо мотоцикліст буде без рукавичок.
           Не  слід  переоцінювати  себе  та  свій  мотоцикл.  Падіння й  аварії  рано  чи  пізно  стаються  з  будь-яким  мотоциклістом. В аварії потрапляють навіть висококласні професіонали, а сам мотоцикл — це тільки машина, що не застрахована від поломок. Приміром, у найнесподіваніший момент може заглухнути мотор або луснути колесо.
          Статистика свідчить про те, що більшість ДТП за участю мотоциклістів стається тоді, коли водій зустрічної машини повертає ліворуч. При цьому він може не помітити мотоцикл. Для того щоб вас було добре видно здалеку, слід завжди їздити з увімкненим ближнім світлом.
3.Правила,    яких   слід    дотримуватись,       якщо  ви        хочете пересуватися на мотоциклі з пасажиром:
- пасажир повинен бути вдягнений у відповідний одяг, знати, як потрібно сидіти, за що триматися, знати основні правила їзди позаду;
- у пасажира не повинно бути речей, які можуть потрапити в рухомі частини мотоцикла (наприклад таких, як довгий шарф);
- пасажир повинен знати, що в кінці поїздки слід продовжувати сидіти спокійно аж до того моменту, доки водій не забезпечить мотоциклу надійний баланс — пасажир може злазити  з  мотоцикла  тільки  тоді,  коли  водій  йому  дозволить;
- під час поїздки спілкуватись із пасажиром доволі складно, тому  заздалегідь  домовтеся  про  відповідні  сигнали,  приміром, постукування по спині може означати, що пасажир готовий зійти з мотоцикла;
- пасажир має знати, що при зупинці мотоцикла на червоний сигнал світлофора йому не слід спускати ноги на землю - баланс мотоцикла повинен підтримувати водій;
- пасажир не повинен відволікати увагу водія, якщо в тому немає нагальної потреби, подавати знаки іншим учасникам руху, оскільки вони можуть неправильно їх зрозуміти.
1.      Моделювання ситуацій
Мета: навчити визначати пріоритети в дорожньому русі.
Хід роботи: учні в складі утворених груп отримують картку з описаною ситуацією. Необхідно показати її у формі рольової гри, пояснити дії з огляду на правила дорожнього руху та його організацію.
Ситуації. 1) Сліпа людина з білою палицею знаходиться не на пішохідному переході й має намір перетнути проїзну частину дороги. По обох смугах дороги рухається транспорт у різних напрямках.
2) група пішоходів переходять перехрестя по «зебрі». Перехрестя нерегульоване, дорога двосмугова. До переходу найближче перебуває автомобіль, що швидко рухається, 2 велосипедисти.
3) Ділянка дороги регулюється сигналами світлофорів. Регулювальник демонструє водіям транспортних засобів інші сигнали.
VI. Узагальнення та систематизація знань
Запитання :
-   Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?
-  Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?
-  Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі?
- Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?
- Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?
- Що ви розумієте під організацією дорожнього руху?
- За допомогою чого (кого) здійснюється регулювання дорожнього руху?
- Які види розмітки вам відомі?
- Для чого використовується дорожнє обладнання?
-  Які значення мають основні сигнали світлофора?
-  Хто може бути регулювальником і за допомогою чого він може регулювати  дорожній рух?
-  Які правила пріоритету руху ви знаєте?
-  Який вид транспорту є найнебезпечнішим?
-  Який транспорт найбільшою мірою забезпечує безпеку учасникам дорожнього руху? Поясніть свою думку.
-  Яку нову інформацію ви отримали під час уроку?
- До яких висновків ви дійшли?
- Обговоріть усе почуте на уроці разом із батьками та друзями.
VII. Підбиття підсумків уроку
Учні називають бал, що, на їх думку, відображає об’єктивну оцінку їх активності під час вивчення теми
VIII. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми § 19
Пройти тренувальні   тести 4 і 5, 8.1, 8.2 , 16-18  -  https://roadrules.com.ua/pdr-testi/ekzamen-online.html
 Розділ 4 «Правила і права пішохода»
Розділ 5 «Обов'язки і права пасажирів»

8.1  , 8.2 «Регулювання дорожнього руху»

Немає коментарів:

Дописати коментар