Основи здоров'я 5 -А / Б / В / Г

5 – А / Б / Г |  Дистанційне завдання  під час карантину  27.04 -30.04.2020 р
 Основи здоров’я        Вчитель :  Ийслуу Ніна Вікторівна
Уроки:
5 – Б - 29.04.2020 р

5 – А / Г – 30.04.2020 р
Тема: Відпочинок на природі
Мета:застерегти дітей від необережної поведінки під час відпочинку на пляжі, купанні у водоймах. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Очікувані результати:
·        - називати дві ознаки безпечного і небезпечного пляжу;
·      -   називати час, коли лікарі не радять засмагати;
·     - називати причини, через які краще користуватися сонцезахисними кремами або спреями і не приходити на пляж без головного убору;
·       - демонструвати вміння допомогти постраждалому при тепловому або сонячному ударі;
·      -  називати чотири ситуації, коли варто утримуватися від купання;
·    - називати три небезпеки, які загрожують плавцям (судома, водяні рослини, стрімка течія);
·       -  демонструвати вміння надати адекватну вікові допомогу тому, хто тоне
ХІД УРОКУ
І.  Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
— Який ви знаєте відпочинок? Який відпочинок найкращий?
— Чому людина намагається відпочити сааме на природі?
— Чим приваблює людинуліс?
— У яку пору року найбільше подобається відпочивати в лісі?
ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності
Природа — це живий організм, а ми з вами є частиною природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь.  А це залежить від нас самих, від нашої поведінки.
Зверніть увагу на те, що більшість дітей пов'язують свій відпочинок з водоймами (морем, річкою, ставком).
Кожен четвертий потерпілий на воді — це хлопець або дівчина віком до 16 років!
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником:
«Як обрати безпечний пляж?»
Назви  ознаки  а)  безпечного  і  б)  небезпечного  пляжу:
1)  знак  «Купатися  заборонено»;
2)  розлитий  бензин,  бите  скло,  інше  побутове  сміття;
3)  тваринницька  ферма,  вигін  для  випасання  худоби;
4)  чистий  берег  (пісок,  галька);
5)  корчі  у  воді;
6)  рятувальна  служба,  буйки,  що  обмежують  акваторію  для  купання;
7)  береги,  укріплені  бетонними  плитами;
8)  міст,  причал,  інші  гідротехнічні  споруди;
9)  обривистий  берег,  стрімка  течія;
10)  замулене  дно,  зарості  очерету.
Інформаційне повідомлення: «До уваги любителів засмаги»
Щоб уникнути появи сонячних опіків і уберегти себе від теплового удару досить дотримуватися трьох простих правил:
Правильно вибирати місце;
Підібрати якісний крем;
Строго стежити за часом.
Швидко засмагнути нескладно, головне, вибрати зручне для цього місце. Найбезпечнішу засмагу можна отримати під парасолькою для відпочинку.
Всі ми знаємо, що прямі сонячні промені небезпечні для здоров'я. Вони можуть стати причиною появи опіків і розвитку ракових захворювань шкіри. Тому засмагати рекомендується під парасолькою або тентом.
Щоб засмага лягала рівномірно, і при цьому шкіра не пересихала і була захищена від ультрафіолету, фахівці рекомендують використовувати спеціальні сонцезахисні засоби. Кожен тюбик має своє маркування, де SPF - це тільки захист від УФ-променів, а PPD - і захист і догляд за шкірою. Цифри позначають ступінь захищеності. Так, людям зі світлим відтінком шкіри і дітям в перші дні рекомендується брати крем з показниками не менше 40, а відпочиваючим зі смаглявим типом шкіри досить буде 20.
Гра «Що взяти з собою на пляж?»
Що все ми робимо в першу чергу, приїжджаючи у відпустку на морське узбережжя? Звичайно ж, одягаємося в купальники і плавки і вирушаємо на пляж! При цьому обов'язково беремо з собою пляжну сумку, в якій знаходиться величезна кількість потрібних і корисних речей. Але так чи вони все необхідні? Для того, щоб Ваше перебування на пляжі було максимально комфортним, у Вашій сумці обов'язково повинні лежати наступні предмети:
  • Сонцезахисний крем. Бажано підбирати засіб з високим індексом захисту шкіри, а також водостійкою, щоб не оновлювати його кожен раз після купання.
  • Спеціальний килимок для засмаги або інше відповідне для цього покривало.
  • Запас питної води і фрукти для легкого перекусу.
  • Бальзам для губ - для захисту ніжної шкіри від ультрафіолету.
  • Сонцезахисні окуляри. Вони захищають очі від яскравого світла, надлишок якого може викликати головні болі і погане самопочуття. 
  • Кілька простих засобів з аптечки - таблетки від головного болю і спазмів, пластир та інше.
  • Парео або туніка - допоможуть вчасно прикритися і уникнути опіків як Вам, так і Вашим дітям. Капелюшок, панамки для дітей або парасольку, здатні не допустити сонячного удару.
  •  Що взяти з собою на пляж?
І останнє, але аж ніяк не менш важливе - найголовніше взяти з собою гарний настрій! Адже саме тоді Ваш відпочинок вдасться на славу, принесе задоволення і запам'ятається надовго.
Потренуйтеся надавати домедичну допомогу у разі теплового чи сонячного удару.
• відведи потерпілого у затінок;
• розстебни йому комірець, зніми з нього взуття;
• змочи обличчя і голову холодною водою або поклади на голову щось мокре й холодне;
• обмахуй його рушником чи газетою;
• дай випити мінеральної води;
• повідом медичного працівника
Чотири «надто небезпечно»
Ось чотири «надто небезпечно», треба добре пам’ятати всім, хто збирається купатись. Небезпечно плавати, коли:
• ти надтовто млений;
• ти надто далеко від друзів чи від берега;
• тобі надто холодно;
• тобі надто жарко.
V.  Закріплення знань учнів
Чому небезпечно запливати за обмежувальні буйки?
-У чому небезпека підводного каміння?
- До чого можуть призвести жарти у воді, наприклад, якщо хтось без потреби кличе на допомогу або нишком підпливає під когось і хапає його за ноги?
VІ. Завдання
   1. Опрацювати § 29
   2. Виконати усно завдання ст.170                                                                                           3. Підготуватися до уроку узагальнення по темі «Безпека в побуті і навколишньому середовищі» (параграфи 22-29)                                                                   4. За бажанням створити пам’ятку для тих, хто збирається відпочивати на природі    ( в лісі, на воді) за посиланням  -  https://app.writereader.com/library/book/c3484a93-cbad-47e3-9e74-f07adc76d6b9  
Інфографіка

 Пам'ятка, кому слід телефонувати та до кого звертатися за потреби. 
Як зазначає Міністерство охорони здоров'я України, у разі виявлення перших симптомів, схожих на симптоми коронавірусу, слід звернутися за допомогою до сімейного лікаря. Якщо у вас немає сімейного лікаря, телефонуйте за номером: 1687 або на "гарячу лінію" Національної служби здоров'я України – 1677. Там скоординують ваші подальші дії. 
Якщо вам необхідна невідкладна допомога, відразу телефонуйте до "швидкої".За правовою допомогою слід звертатись за номером: 0 800 213 103.Крім того, Національна служба здоров'я України опублікувала список "гарячих ліній" по областях, за якими можна звертатися для отримання допомоги. 







5 – А / Б / Г |  Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -24.04.2020 р
 Основи здоров’я        Вчитель :  Ийслуу Ніна Вікторівна
Уроки:
5 – Б - 22.04.2020 р

5 – А / Г – 23.04.2020 р

Тема. Стихійні лиха
Мета: продовжити ознайомлювати учнів із небезпеками природного походження, розглянути приклади стихійних небезпек, скласти алгоритми поведінки в надзвичайних ситуаціях (сильного вітру і грози та в разі потрапляння в зону підтоплення); розвивати логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до власного здоров`я та життя.
Тип уроку:  вивчення нового матеріалу
Інтернет-ресурси:
Презентація           до       уроку             - презентації          - https://drive.google.com/file/d/14RfwKQ8NY6wMswcjhfu4saY9aeWG3MB0/view?usp=sharing

Хід уроку

І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Мотивація та актуалізація навчальної діяльності
- Час від часу в світі трапляються різноманітні стихійні лиха. За дослідженням ЮНЕСКО, з 1885 до 1977 року під час землетрусів загинуло 3,5 млн осіб, що становить 3120 жертв на рік. Кількість тих, хто гинули щорічно, з 1950 до 1970 року вже становить 10 тисяч осіб, а з 1970 до 1985 року – досягла 20 тисяч осіб. Землетруси були в Індонезії, Туреччині, на Тихоокеанському узбережжі. У минулих століттях в Європі було максимум 1 – 2 сильні землетруси, а в попередніх – близько 10.
- Діти, а де нещодавно відбувся землетрус, який завдав великих збитків і забрав життя у понад 2000 тисяч осіб.
(Гаїті)
- На початку 2005 року на узбережжі Індії, Таїланду та інших країн Південно-Східної Азії сталося цунамі. Хвилі заввишки з десятиповерховий будинок вщент зруйнували прибережні міста та всесвітньо відомі курорти. Цунамі забрало більш як 300 тисяч людських життів. Величезна кількість жертв пояснюється тим, що цунамі не характерне для цього регіону, місцеві мешканці ніколи не чули про нього. Країни, які опинилися в зоні стихійного лиха, не мали системи передбачення цунамі й оповіщання про нього.
- У квітні 1999 року унаслідок ураганного вітру, що пронісся над Рівненщиною, 122 населені пункти та 51 ферма залишилися без електроенергії. 30 сіл було відрізано від телефонного зв’язку. Вийшли з ладу 492 підстанції, 11 АТС. Вітер силою 25 м/с зривав дахи будинків і викорчовував дерева. Загальні збитки становили 4,69 млн грн.
- У травні 2000 року у Японії пройшов сильний град, було пошкоджено близько 4 тисяч будинків.
- Запорізька 196-метрова телевежа відхилилася на 215 мм і може впасти через просідання ґрунту під фундаментом.
- Отже, яку спільну назву можна дати для таких явищ природи як землетрус, град, цунамі, гроза і повінь?

ІV. Вивчення нового матеріалу
1.      Інформаційне повідомлення-казка «Стихійні лиха»
- Щоб ближче познайомитися із стихійними лихами і більше про них дізнатися, я пропоную вам переглянути фільм про подорож мультиплікаційного персонажу Єнота.
- Одного разу вдома у Єнота почали пересуватися столи і шафи, хитатися стіни і він вирішив негайно покинути свій будинок і вирушити у подорож. Але коли він вибіг на вулицю, то там він побачив, що земля тремтить, на дорогах з`являються тріщини, будинки руйнуються, дерева – падають. Він не міг зрозуміти, що відбувається. Що ж це було? Поясніть Єнотику.
(Землетрус – підземні поштовхи, коливання та розриви земної поверхні внаслідок руху глибинних пластів планети)
         Єнотик вирішив відправитися у подорож. Він вирушив на вершину гір кататися на лижах. Не встиг він піднятися вгору, як йому здалось, що щось несеться з гори. Він підійняв голову і побачив, що згори зсувається великий шар снігу. Що ж це було?
(Лавина)
         Пішов Єнотик далі. Надворі була рання весна, навкруги було так гарно, сонце пригрівало, але раптом швидко почала прибувати у річці вода. Замочив Єнотик ноги, озирнувся навколо і бачить, що вода усе прибуває і прибуває. Він не може зрозуміти, що відбувається навкруги? Давайте допоможемо Єнотику і пояснимо, що це було?
(Повінь – тимчасове затоплення суходолу внаслідок підйому води у природних водоймах)
- Поки долав наш герой водні перепони, настало літо. І він рушив далі через ліси і степи. Вирішив він зупинитися на нічліг у селі. Враз знявся страшний вітер, почав вивертати з корінням дерева, зривати дахи з будинків. Блискавки розривали небо, злива не вщухала. Щось дуже велике  почало кружляти ніби дзиґа і нестись на Єнота, зносячи все на своєму шляху. Що це було?
(Грізні атмосферні явища: ураган (сильний вітер), гроза, смерч, злива)
- Єнотик не підходячи до дерев, опор лінійних електропередач, сховався у найближчому закинутому будиночку, який знаходився біля лісу. Щойно він зайшов до будинку, як блискавка вдарила в одне з дерев і воно зайнялося. Полум`я почало швидко перекидатися з одного дерева на інше, підбираючись до будинку. Єнотик був змушений покинути цей будинок. Тільки-но він вистрибнув з будинку, як він зайнявся. Що ж ми бачимо? Що це?
(Пожежа – полум`я, яке знищує все, що може горіти.)
- На ранок все ущухло і Єнотик вирушив подорожувати далі. Він дійшов до гір. Раптом він почув тріскіт, шурхіт, побачив, що будинки почали перекошуватися, а грунт під ними тріскатися. Що це було? Поясніть Єнотику.
(Зсув – сповзання з височин великих мас грунту.)
- Щоб уціліти Єнотик перемістився на безпечніше відкрите місце вбік від напрямку зсуву
Стихійне лихо - явище природи, яке має надзвичайний характер і призводить до різкого порушення нормального способу життя великих груп людей, до пошкодження, а часом до знищення матеріальних цінностей.
Записати у зошит
Безпека життєдіяльності (БЖД)Лекція 11 Безпека життєдіяльності в ...


Зверніть увагу на:
1– «Провісники стихійних лих»;
2– «Як поводитися під час грози»;
3– «Як поводитися під час повені».
Запитання
-         Яка ще поведінка свідчить про наближення стихійних лих або зміну погоди?
(Коти відчувають наближення землетрусу і ховаються під ковдру до своїх господарів; криси відчувають повінь – залишають свої домівки)
-         Які ви знаєте рослини-барометри? 
-         Як вони себе поводять перед зміною погоди?

Алгоритм поведінки під час грози:
1.      Зайти в приміщення
2.      Закрити вікна й кватирки на засувки.
3.      Забрати з балконів та лоджій предмети, які можуть бути скинуті вітром.
4.      Закрити газ, вимкнути електроприлади.
5.      Якщо негода застала на відкритій місцевості, необхідно сховатися в глибокій канаві або яру, накритися курткою; зняти всі металеві речі і покласти на відстані 15 – 20 м. від себе.
Запам’ятай! Блискавка потрапляє в саму високу точку на місцевості.
         У випадку сильної повені можлива евакуація.
Заповніть:
Основні принципи порятунку та захисту людей у надзвичайних ...
Правила евакуації
1.      Вимкнути в будинку газ і електроприлади.
2.      Взяти медикаменти, документи, гроші.
3.      Бути поруч із батьками, сусідами, знайомими.
4.      Зареєструватися на евакопункті.
Якщо повінь застала у будинку:
1.      Перенести м’які речі й електроприлади на верхні поверхи або горище.
2.      Туди ж занести продукти харчування і зробити запас питної води.
3.      Приготувати ліки.
4.      Подбати про джерела світла.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Давайте з вами об’єднаємо дані явища за такими ознаками: які трапляються в різні пори року та не залежать від пори року, й ті, які загрожують жителям гір, степів, океанічного узбережжя і не залежать від географічного положення.
1.Які з них трапляються переважно взимку, навесні, влітку, восени та не залежать від пори року?
Запишіть у зошиті по кілька прикладів

Зима                       Весна                    Літо                         Осінь
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------




2.Які з них загрожують жителям гір, степів, океанічного узбережжя та не залежать від географічного положення?
Запишіть у зошиті кілька прикладів.

Гори                        Степи                   Узбережжя             Не залежать від
                                                                                              гографічого
                                                                                              пложення
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


-         Які з них трапляються в Україні?


1.      Що ми називаємо стихійними лихами?
2.      Як класифікуються стихійні лиха?
3.      Які стихійні лиха пов’язані з водою?
4.      Які ви знаєте стихійні лиха метеорологічного походження?
5.      Які стихійні лиха можуть виникнути в нашій місцевості?

VІІ. Завдання

1. За бажанням створити проект за посиланням  https://app.writereader.com/library/book/c3484a93-cbad-47e3-9e74-f07adc76d6b9
на одну із запропонованих тем:

 « Як діяти на випадок землетрусу», «Як діяти на випадок повені», «Як урятуватися під час буревію» , «Стихійні лиха, які загрожують киянам»






















5 – А / Б / В / Г |  Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -24.04.2020 р
 Основи здоров’я        Вчитель :  Ийслуу Ніна Вікторівна
Уроки:
5 – В – 13.04.2020 р.
5 – Б - 15.04.2020 р
5 – А / Г – 16.04.2020 р.

Тема: Земля-наш спільний дім     5 клас
Мета: розширити уявлення учнів про взаємозвязок людини та навколишнього середовища, розповісти про наслідки забруднення довкілля для життя і здоров я людини,про способи збереження природного середовища;розвивати  пізнавальну діяльність учнів,уміння спостерігати за природою,бачити в ній прекрасне;виховувати соціокультурну поведінку учнів, направлену на формування здорового способу життя,дбайливе ставлення до природи
Обладнання:підручники ,відеоролик «Земля- наш спільний дім»,презентація «Способи збереження навколишнього середовища»,.
Тип уроку:засвоєння нових знань
Інтернет-ресурси
Презентація -http://www.myshared.ru/slide/1062011/                                                                                          
Земля – наш спільний дім - https://www.youtube.com/watch?v=SB8TzyCgP3g
                                          https://www.youtube.com/watch?v=h4gwUzS9FuE
Голоси птахів       -         https://coneixelriu.museudelter.cat/ocells.php

Хід уроку
1.      Організація класу
1.1    Емоційне налаштування на урок.Вітання
Щоб усім нам посміхатись,
Треба з кожним  привітатись!
А щоб настрій добрий мати-
Компліментом обмінятись!
-         Подаруйте одне одному посмішку!
-         Пропоную розпочати урок з приємних компліментів
(Наприклад :«Вітаю тебе,Софійко,ти сьогодні чарівна!»)
1.2  Епіграф уроку
Люби природу  не для себе,
Люби для неї!
                                             М.Рильський
2.Актуалізація опорних знань учнів
2.1
Навколишній світ – прекрасний! Ліси і степи,озера і річки,гори і моря,рослинний і тваринний світ-окраса рідного краю! Людина - це частина природи. І саме природі ми зобов язані своїм існуванням,своєю досконалістю,своєю могутністю.
Перегляд презентації - http://www.myshared.ru/slide/1062011/
2.2 Вправа «Мозковий штурм»
- Пригадайте,що особисто ви робите для того,щоб зберегти природу?
3.Вивчення нового матеріалу
3.1  Повідомлення теми та мети уроку
-         Сьогодні  ви дізнаєтеся про взаємозвязок людини та навколишнього середовища,про небезпеку для здоров я і  що потрібно робити, щоб планета була здоровою і приносила нам усім користь.
Презентація : " Земля- наш спільний дім"
3.2
     Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета — Земля. Можна скільки завгодно мріяти про міжзоряні подорожі, та поки що не знаємо планети, на яку людство могло б переселитися, вичерпавши багатства своєї. Земля — спільний дім усіх народів, які її населяють. Нам не байдуже, як ставляться до природи в інших країнах, адже забруднення не має кордонів. Воно поширюється з вітром, дощами, річками і морськими течіями. Земля — спільний дім не лише людей, а й рослин і тварин, усього живого. Через споживацьке ставлення до природи вже зникло багато їх видів. Деякі види занесено до Червоної книги. Це означає, що вони перебувають на межі вимирання. Перед загрозою знищення опинилися тропічні ліси — «легені планети». Щороку дедалі більше територій перетворюються на пустелю, зокрема через надмірне випасання худоби.
3.3. Перегляд відеоролика «Земля- наш спільний дім»

-Чи завжди ви дотримуєтесь правил збереження природного середовища?
3.4  Вправа «Скринька народної мудрості»
-         А зараз ми обговоримо слова народної мудрості. Як ви їх розумієте?
·        «Природа одному мати,іншому- мачуха»
·        «Хто полю годить,тому жито родить»
3.5 Наведіть докази на захист таких тверджень( усно):
1. «Я люблю свою планету, тому що вона особлива».
2. «Я відповідальний за майбутнє своєї планети».
А планета таки особлива Ось послухайте_ -   https://coneixelriu.museudelter.cat/ocells.php - натисніть на зображення птаха - і почуєте його голос)))))))
3.6         «Наслідки господарської діяльності людини».
Вплив господарської діяльності людини на біосферу. Охорона ...
  У прадавні часи, коли на Землі з’явилися перші люди, на ній неподільно панувала матінка-природа. Вона давала все необхідне для життя: повітря, воду, харчі, одяг. Та водночас була джерелом багатьох небезпек: холоду, голоду, стихійних лих. Від самого початку люди намагалися зробити своє довкілля безпечнішим і комфортнішим. Будь-які зміни в навколишньому середовищі можуть негативно вплинути на якість життя людини.Природні катастрофи та стихійні лиха завдають величезних збитків економіці,щороку забирають багато  людських життів. Однак найбільша небезпека для нашої планети криється у наслідках господарської діяльності самої людини
Цікаве повідомлення І
Миколаїв серед «лідерів» за рівнем забруднення вихлопними газами ...

Найпотужніші джерела забруднення повітря- це вихлопні гази автомобілів,промислові викиди заводів та фабрик,спалювання побутового сміття.  Величезною проблемою сьогодення є нестача чистої питної води. На сьогоднішній день величезні об єми промислових та каналізаційних стоків потрапляють у річки,озера та підводні води - основні джерела питної води. А внаслідок цього отруюється риба,розмножуються хвороботворні бактерії,а вода стає непридатною для пиття.   Через забруднену воду в організм людини можуть потрапити збудники тяжких інфекційних захворювань.
Цікаве повідомлення ІІ

Компанія з Одеси пропонує переробляти промислові відходи на ... 
Промислові відходи,хімічні добрива та засоби боротьби зі шкідниками сільськогосподарських рослин забруднюють родючий грунт.Через нього забруднюються продукти харчування людини. Шумове забруднення довкілля- гуркіт і гул  промислових підприємств, автомобілів, літаків, залізничних потягів-не лише заважає людині,а й завдає великої шкоди її здоров ю. Потрапляючи в організм людини з повітрям ,водою, їжею, радіоактивні речовини порушують його захисні організми. Людина стає вразливою до багатьох хвороб.
Руханка
1.        Сьогодні ясно світить сонечко (гладимо по плечах того,хто йде попереду).
2.        Подув легенький вітерець (проводимо пальцями по спині зверху вниз, зліва направо).
3.        Раптом хмаринки закрили сонце,почав накрапати дощик (стукаємо пальцями по спині).
4.        Піднявся вітер (потремо спину).
5.        Почалася злива (енергійно стукаємо пальцями по спині).
6.        Град (стукаємо легенько по спині кулачками).
Але що це?    Буря стихає. (робимо все в зворотному напрямку).
Злива (енергійно стукаємо пальцями по спині) переходить у дрібний дощик (легко стукаємо пальцями по спині).
Вітер (потремо спину) перетворюється в легкий вітерець (проводимо пальцями по спині).У нас знову світить сонце (гладимо по плечах).
-         Розверніться і подякуйте тим, хто стояв позаду вас.
3.7 Крос-тест
   - На окремому аркуші паперу ви позначаєте маршрут, а потім перевіряємо свій результат і порівнюємо його з результатами друзів. Бажаємо успіху!
1. Відомо, що середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років. Як ти вважаєш, причиною цього найчастіше був голод (4) чи хвороби (5)?
2. У середні віки мало хто з людей доживав до похилого віку. На твою думку, причиною смерті в ті часи частіше був голод (6) чи епідемії (7)?
3. Сучасні люди живуть значно довше, ніж їхні пращури. Як ти гадаєш, що нині найбільше загрожує життю і здоров’ю людей: стихійні лиха (8) чи негативні наслідки технічного прогресу (9)?
4. Причиною передчасної смерті первісних людей найчастіше був голод. Велика здобич траплялася не щодня (2).
5. Неправильно. Вчені довели, що хоч первісні люди також хворіли, але головною причиною короткого життя було те, що хвора людина не могла добувати собі їжу й помирала від голоду (1).
6. З того часу, як люди навчилися сіяти хліб і вирощувати худобу, голод перестав бути головною причиною смерті. Адже маючи невелику ділянку землі та кількох свійських тварин, можна було прогодувати всю родину (2).
7. Правильно! Епідемії таких інфекційних хвороб, як чума, віспа, холера, раз у раз спустошували міста, країни, континенти. Мешканці середньовічних міст жили в умовах жахливої антисанітарії. Наприклад, вони навіть не здогадувалися, що причиною хвороб є нечистоти, які люди виливали у річки і просто на вулиці. Не дивно, що інфекції швидко поширювалися (3).
8. Неправильно. Хоч природні катаклізми трапляються і сьогодні, люди навчились у багатьох випадках передбачати їх (3).
9. XX століття назвали віком науково-технічної революції (НТР), яка принесла людству нечувані раніше вигоди: телефон, радіо, телебачення, автомобілі тощо. Однак технічний прогрес має і зворотний бік. Дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на виробництвах, забруднення довкілля стали найбільшими небезпеками для здоров’я і життя людей (10).
10. Ти дістався(лася) фінішу. 
4.Узагальнення та систематизація знань учнів
Poleco - утилизация отходов Украина, утилізація небезпечних ...

4.1 Вправа «Сніжний ком»
-         Діти, які ви знаєте наслідки людської діяльності??
4.2 Метод «Обери власну позицію».
Зараз ми обговоримо способи збереження природного середовища.
-До яких наслідків може призвести невиконання цих способів?
- Чи завжди ви дотримуєтесь їх?
Записуємо у зошит:
Знаком «+» ви позначаєте правила,які виконуєте завжди і знаком «- »,які не виконуєте або виконуєте не завжди.
1.Економія електроенергії
2.Економія води
3.Сортування сміття
4.Компостна яма
5.Відпочинок на природі
6.Лісові пожежі
7.Громадські організації
5.Підсумок уроку
5.1  Фронтальне опитування
- Чому господарська діяльність людини становить найбільшу небезпеку для нашої планети?
- Назвіть джерела забруднення  повітря,питної води,грунтів
- Назвіть способи збереження природного середовища
5.2 Зворотній зв'язок
-         Чи       здійснились ваші   очікування?                                                                                          5.3 Підсумкова бесіда
Хочеться вірити,що людські душі стануть добрішими,серця теплішими,і ми назавжди запам ятаємо,що  ми на своїй планеті - не тимчасові мешканці,а мудрі господарі.
Пам ятайте,що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи,а отже,і життя на Землі.Нехай ними будуть сповнені ваші серця.Творіть добро скрізь і завжди!                                                                               
5.4 Повідомлення завдання
1. Дати відповіді на питання ст. 157 підручника( усно)
2.За бажанням створити проект за посиланням  -
на одну із запропонованих тем: «Земля – мій дім», «Є ідея», «Бережи природу, її ліси і води»
або
власний проект, як для прикладу цей –

або

3.Пройди крос- тест 3.7 і надішли його на адресу  Ljwz1991@ukr.net записавши при цьому лише правильну послідовність цифр, без текту.


Виховна година "Збережи природу"









**************************************


  5 – А / Б / В /Г |  Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -24.04.2020 р
 Основи здоров’я        Вчитель :  Ийслуу Ніна Вікторівна
Уроки
5 – В  - 06.04.2020
5 – Б  - 08.04.2020
5 - А / Г   09.04.2020 р
Тема уроку :  У небезпечних місцях
Мета уроку: розглянути правила безпечної поведінки у небезпечних місцях ; розвивати вміння учнів розрізняти безпечні та небезпечні ситуації (ігри, зустрічі з незнайомцями), ознайомити учнів із інформаційною безпекою в Інтернеті. Розглянути основні небезпеки та проблеми захисту інформації.  Закріпити та розширити знання і вміння учнів по темі.Розвивати життєві навички (толерантність, самоконтроль, навички ведення дискусії), пам’ять, увагу, вміння захищати себе та інформацію від шкідливих чинників Всесвітньої мережі, практичні навички роботи з ПК.  
Очікувані результати: учні мають називати чинники ризику під час перебування надворі без дорослих, місця підвищеної небезпеки; учні мають розпізнавати небезпечні місця у населеному пункті (мікрорайоні); учні мають пояснювати необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки, можливого утворення натовпу; учні мають знати, до кого і як можна звернутися по допомогу в разі небезпечної ситуації з незнайомцями; учні мають уміти відмовлятися від пропозицій гратися у небезпечних місцях; учні мають дотримуватися правил безпеки надворі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Терміни : автономна ситуація
Епіграф до уроку:
«Обережність стримує, обачність веде».
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Інтернет : добро чи зло»
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Правила поведінки за комп’ютером»
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Безпека дітей в Інтернеті» 


Хід уроку

1. Організаційний момент

  1.  Які небезпечні місця у нашому місті ви можете назвати? (Будівельні майданчики, промислові підприємства , кар’єри , покинуті і напівзруйновані будинки.)

2. Яка небезпека, або яка небезпечна ситуація , може  підстерігати  у небезпечних місцях? (транспорт, незнайомці, шахраї, хулігани, натовп, бродячі собаки, п’яниці.)

На минулому уроці ми намагалися вивчити «Правила п’яти “Не”
Давайте пригадаємо ?
1.  Не гуляти в небезпечних місцях.
2.  Не гуляти в темряві.
3.  Не розмовляти з незнайомцями.
4.  Не сідати в машину без дозволу батьків.
5.  Не брати нічого від сторонніх людей.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда:
1.     Чи грали ви, коли–небудь у хованки? В чому суть гри?
2.     Де, ви зазвичай намагаєтесь сховатись, якщо граєшся у будинку або квартирі?
3.     як ви себе почуваєте в тому місці, де сховались, якщо вас довго не знаходять?
4.     Поясни як себе поводиш в лісі?
5.     Як ви себе будете почувати тоді, коли загубились в лісі?
         Протягом всього життя людина з різних причин може потрапляти у різноманітні ситуації, які можуть загрожувати її життю і здоров’ю. Ці ситуації можуть бути пов’язані з будь – якою складовою навколишнього середовища. І ми повинні вміти поводитись у даній ситуації, а ще краще – намагатися її уникнути.

ІІІ. ХІД УРОКУ
Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про небезпеку яка  може виникнути з нами під час перебування у багатолюдних місцях, під час користування ліфтом  та при зустрічі з  вуличними собаками  , та які правила поведінки у небезпечних місцях ви повинні знати. 
—Як ви думаєте  Чи можна заздалегідь передбачити можливі небезпеки?

Засвоєння нових знань
План уроку:
1 . Автономна ситуація. Види .
2. Як потрібно діяти в автономній ситуації ?
3. Безпечний Інтернет
4. Небезпечні тварини
5.Передбачити. Уникати. Діяти
6. Розв’язування ситуативних задач.

1 . Автономна ситуація. Види .
Ви вже знаєте, як безпечно поводитись у різних життєвих ситуаціях, до кого
можна звернутися по допомогу. А от якщо поблизу нікого немає – людина
залишається наодинці, тобто потрапляє в автономну ситуацію.
Наприклад, сім'ю на човні віднесло в море.
Найважливіше в автономній ситуації – самостійно, без участі інших людей
допомогти собі, боротися за виживання.
Попрацюємо у зошиті.
Автономна ситуація – це реальність людини без допомоги ззовні .

                                                АВТОНОМНА СИТУАЦІЯ

У природі:

В населеному пункті
-       заблукав у лісі;
-       заблукав в печерах;
-       віднесло у море тощо

-                   опинились під завалом;
-                   застряли в ліфті;
-                   заблукали в катакомбах, у   підземних     комунікаціях;
-                   застряли в шафі, тумбочці, за меблями;
-                   зачинилися в коморі тощо

Урок на тему "Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку ...Безпека на дорозі - це безпека життя - Переяславська міська рада

Більшість людей в автономній ситуації охоплюють страх, зневіра, безпорадність.
Дехто не може зосередитись і знайти вихід із ситуації, що загрожує життю і здоров'ю. Зневірена людина втрачає здатність діяти, приймати правильні рішення, а отже, і можливість врятуватися.
Та страх в автономній ситуації може і допомагати.
Людина, яка боїться, готується до небезпеки і обдумує можливі варіанти порятунку.

 2. Як потрібно діяти в автономній ситуації ?

Звичайно усі діти полюбляють гратися, але трапляється, що захопившись вони знаходять для ігор зовсім непідходящі місця: новобудови, кар’єри, підвали, горища, шахи навіть холодильники.
А це дуже небезпечно. Уяви, то можна зачинитись в шафі чи холодильнику, старій шахті, що вас ніхто не знайде і ви там залишитесь назавжди, але тільки оволодівши собою і реально оцінивши ситуації, ви зможете подолати страх і забезпечити собі самозбереження.
     Коли людина потрапила в закритий обмежений простір і перебуває в темряві, то звичайно вона намагається освітити приміщення, щоб зорієнтуватись і шукати вихід. Ніколи не можна користуватись відкритим вогнем, а тільки ліхтариком, ому що для горіння потрібен кисень, але він і потрібен людині, тому при горінні свічки кисень буде ставати менше, а шкідливих продуктів горіння більше, що може призвести до кисневого голодування, а також до пожежі.
     Як бачите перебувати в обмеженому  закритому просторі може бути небезпечно, тому опинившись там намагайтесь повідомити про своє місце знаходження криком, стуком об металеві предмети, тіни.
У ліфті
Ліфти
Ліфт, як будь-який засіб пересування, при порушенні правил користування може стати джерелом травматизму і навіть загибелі.
Прочитайте їх уважно. Зверніть увагу на всі заборони: розлита фарба і бензин, сміття, куріння і т.д. перетворюють його в небезпечний засіб пересування. Ніколи не користуйтеся ліфтом, якщо в будинку з'явився дим і десь щось горить. Шахта тут спрацьовує як витяжна труба і ви можете отримати важке отруєння, проїхавши всього два поверхи. Перевозити в колясці дитину в пасажирському ліфті не можна: її потрібно взяти на руки.
Особливе застереження! Кататися на даху або під підлогою ліфта небезпечно для життя. Недопустимо хизуватися перед однолітками, стрибаючи з одного ліфта на дах іншого. Так нерозсудливо і безглуздо загинуло багато хлопчиків-підлітків.
Якщо ліфт зупинився між поверхами, діяти треба так:
Ø У жодному разі не намагатися вийти з нього самотужки.
Ø Зв'язатися з диспетчером по переговорному пристрою. Наполегливо просити допомоги.
Ø Якщо переговорний пристрій не працює або відсутній, стукати і кликати на допомогу мешканців будинку. Вони зателефонують у ремонтну службу ліфтів та повідомлять твоїх батьків.
Ø Не пустуйте у ліфті із запальничками та сірниками.
Пожежа в ньому вкрай небезпечна. Під час горіння пластмасові панелі виділяють отруйні речовини. Вентиляція у шахті ліфта призводить до поширення вогню. Шансів для порятунку зовсім мало.

Не забувайте :
1.Перед тим, як увійти до ліфта, під’їзду , треба добре оглядітися навколо – чи немає невідомих підозрілих людей.
2.Не можна сідати у ліфт із незнайомими – краще почекати або піти пішки.
3.Якщо в ліфті вже є незнайома людина, то не слід повертатися до неї спиною, треба стежити за її діями.
4.Якщо незнайомець увійшов до ліфта після вас, можна натиснути кнопку „Стоп” і вийти з ліфту.
5. Якщо під час руху ліфта ви відчули небезпеку, треба натиснути кнопку „Виклик диспетчера” – миттєвий телефонний зв’язок нагадає незнайомцю, що ви не один.
6.Якщо на вас напали в ліфті, треба голосно кричати, кликати на допомогу, дряпатися, кусатися.
Під завалом.
У містах і селах можливі вибухи газу у квартирах, аварії на виробництвах, зсуви ґрунтів. Через руйнування будівель людина може опинитись під завалом. У таких ситуаціях треба діяти так:
Ø створити навколо вільний простір, відсунути подалі гострі предмети, чимось укритися, влаштуватися якомога зручніше;
Ø постійно подавати сигнали – стукати твердим предметом по металевих трубах, батареях. Це допоможе знайти потерпілого;
Ø не впадати у відчай, адже людей рятували навіть на 10-ту добу.
20. Человек в автономной ситуации » Народна Освіта
Якщо ненароком заблукав у горах чи в лісі, насамперед слід зорієнтуватися, щоб якнайшвидше дістатися до людей.
Орієнтирами можуть бути лінія електромереж, просіка, річка, стежка.
Проте стежки прокладають не тільки люди, а й тварини.
Якщо кущі змикають верхів'я над стежкою на рівні пояса дорослої людини, - цю стежку протоптали лісові мешканці.
Навряд чи вона приведе тебе до людської оселі, у кращому випадку – до водопою.
Не завадить прислухатися – можна почути церковні дзвони, шум моторів автомобілів, звуки електропоїздів.
Якщо вам доводиться ночувати в лісі, то потрібно подбати про ночівлю, тепло і воду.
Можна примоститись у ямі від вивернутого з корінням дерева або на сухому моху під деревом.
Утеплитись можна будь-чим: газетою, аркушами паперу, сухим листям. Проклади їх шарами під одягом.
Якщо є сірники, можна зігрітися біля вогнища (він ще може бути й сигналом для тих, хто вас шукає). Пригадайте, як влаштувати вогнище в лісі?
Оскільки міські жителі погано знаються на рослинах, то краще не ризикувати і не їсти диких рослин.
Без їжі людина може протриматися близько двох тижнів.
Для того, щоб втамувати спрагу,  можна використати росу на рослинах, воду із джерела. Якщо на зелену гілку натягнути поліетиленовий пакет і зав'язати його, у ньому з'являться краплі води. Цю воду можна пити. Крім того, воду можна брати з озер, річок, ставків, але при цьому її потрібно проціджувати і кип'ятитиАвтономна ситуація - Підручник з Основ здоров'я. 5 клас. Бойченко ...

Як діяти, якщо опинивя сам у морі . Переглянь рекомендації за посиланням https://drive.google.com/file/d/1z0MOevI1ZHCVSrW02gxl0Cxrd8qZ4ydI/view?usp=sharing - - презентація

АВТОНОМНА СИТУАЦІЯ - БЕЗПЕКА В ПОБУТІ І НАВКОЛИШНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ...
В автономну ситуацію можна потрапити й вдома.
Ø Граючи вдома в хованки, не залазьте у такі місця, з яких неможливо вибратися.
Ø Не ховайтеся в холодильнику або шафі-купе, особливо таких, що мають автоматичні заскочки, - ви ризикуєте задихнутись.
У приватному будинку остерігайтеся підвалів, льохів, горищ, ніколи не заходьте туди самі.
3. Безпечний Інтернет
Інтернет — це всесвітня мережа, що з’єднує між собою величезну кількість комп’ютерів. Завдяки Інтернету ти можеш листуватися з будь-ким, хто живе на іншому кінці світу. Але з цієї ж причини твій комп’ютер також стає доступним багатьом людям. На твою електронну адресу можуть надходити рекламні повідомлення або такі, що містять комп’ютерні віруси. Якщо ти повідомиш у соціальних мережах своє справжнє ім’я, адресу чи номер телефону, цим можуть скористатися зловмисники.Деякі діти погано розуміють відмінність між реальним і комп’ютерним світом. Вони починають підміняти живе спілкування з друзями спілкуванням у соціальних мережах. А замість рухливих ігор на свіжому повітрі грають у комп’ютерні ігри. Через надмірне захоплення комп’ютером у багатьох виникає комп’ютерна залежність.

Диспут з елементами тренінгу "Інтернет- залежність: міфи та факти"

- У наш час загострюються актуальні й болісні для українського суспіль­ства проблеми, зокрема посилення негативного впливу на дітей засобів масо­вої інформації (і в першу чергу Інтернету й телебачення). Комп’ютер  стає для дитини чи підклітка основним джерелом інформації.
- За даними дослідників, український підліток проводить біля комп’ютера 3-5 годин на добу (для порів­няння: польський підліток 2-4 години на добу, у вихід­ні — до 5 годин.
- У США комп’ютерним іграм діти присвячують більше часу, ніж навчан­ню.
- У Швеції учні впродовж 10 років навчання проводять 18 тисяч годин перед екраном комп’ютера).
- За даними Американської медичної асоціації, за роки, проведе­ні в школі, середньостатистична дитина бачить по Інтернету 8000 убивств та 100 000 актів насильства.

Отже, Інтеренет є не менш безпечним для дітей. Наше з вами завдання навчитися захищати себе в Інтернеті. Але для цього перш за все треба вміти розрізняти «Добро і зло» в Інтернеті.
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Інтернет : добро чи зло»
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Правила поведінки за комп’ютером»
 Цікаві дослідження:
1. 95%  учнів мають вдома комп’ютер.
2. Серед учнів середніх та старших класів за комп’ютером проводять в середньому більше 2-3 годин.
3. Половина дітей присвячують он-лайн іграм та проводять час в соцмережах (контакт, однокласники, фейсбук, твітер).
4. На жаль не всіх дітей контролюють батьки.
5. Радість викликає те, що великий відсоток опитуваних не нервують від того, що батьки заборонили користуватися деякий час Інтернетом.
6. 98 % учнів вважають комп’ютер та Інтернет своїм другом.

Запис в зошит:  «Корисне та небезпечне від Інтернету»
Корисне
Небезпечне
Цікава розвага
Відвертає увагувід уроків та інших важливих справ.
Джерело спілкування
Обмеженість спілкування
Джерело інформації
Джерело безграмотності
Розвиток мислення та інтелекту, уяви.
Інтернет-шахрайство
Безкоштовність отримання інформації     Газету треба купувати, за Інтернет сплачувати.
Перевантаженість інформацією

 Самовдосконалення
 Шкідливо для здоров’я
   https://www.youtube.com/watch?v=MfTGJJmDP50
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Інтернет : добро чи зло»
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Правила поведінки за комп’ютером»
Вправа в програмі «LearningApps.org»  «Безпека дітей в Інтернеті» 
 4. Небезпечні тварини
Дітей, потерпілих від укусу собак, в три рази більше, ніж дорослих. І це зовсім не тому, що собаки не люблять їх. Нав­паки, собаки раді дітям. А ті не знають універсального закону особистої безпеки: уміння подивитися на те, що відбувається, очима собаки.
Це зовсім не злість собаки, просто ви наблизилися до місця, що охороняється, а охороняти — це її обов'язок. Вам здається, що ви просто прийшли подивитися на її цуценят або пройшли мимо її миски, наблизилися до її двору, увійшли в її квартиру. Ваш однокласник вивів на прогулянку свою собаку, яка вас чудово знає і бігає навколо вас, як ні в чому не бувало. І раптом ні з того, ні з сього вона на вас накидається. А справа в тому, що ви в розмові з товаришем жартома штовхнули його в плече. Завдання собаки — вірно охороняти свого господаря. Як же вона могла за нього не заступитися?
Создать мем "Злой пес (Злой пес, злой пес, bulldog)" - Картинки ...
Треба добре знати поведінку собаки. Скільки їх бігає по вулицях: і безпритульних, і господарських, безтурботно від­пущених з поводків. Господар глибоко переконаний: моя собака навчена всьому, вона нікого не зачепить. Але йшла вулицею абсолютно незнайома їй людина, що поглянула пильно їй в очі, а потім посміхнулася, проте не їй, а своєму знайомому, що йшов назустріч. Та це вже не мало значення, собака на нього накинулася. Не можна пильно дивитися собаці в очі і сміятися: по-собачому це означає показувати зуби і демон­струвати свою силу. Не кожна собака на знак дружелюбності помахує хвостом. Не кидайтеся тут же її гладити, собаки помахують хвостом по-різному, наприклад, для підготовки до нападу.
Якщо ви поводитеся з собакою дуже насторожено, вона думає, що ви її підозрюєте і готуєтеся до нападу, як до кращого способу захисту. Собаці нічого не залишається, як вас випередити. І уже ні в якому разі не надумайтеся тікати від неї, адже рідко яка з них відмовить собі в задоволенні поганятися за кимось. Ніколи не показуйте страху або хвилювання перед чужою собакою. Вам допоможуть перебороти страх спокій і знання елементарних умов стосунків з цією твариною. Зрозумівши собаку, ви ніколи не будете відбирати у неї іграшку, не підходитимете, коли вона на прив'язі. Стало приказкою: «Не будіть сплячу собаку». Ви також станете злими, якщо вас розбудять невчасно. А вже якщо вас почнуть дратувати...
Ось як вчинив листоноша одного з міст Канади в 1991 році, коли на пустирі на нього напала зграя злих собак. До речі, собачих зграй потрібно остерігатися і, по можливості, уникати таких зустрічей. Справа в тому, що в певні періоди року собаки збираються в зграї не просто так, ними керують певні статеві інстинкти і їх поведінка може бути непередбачувано агре­сивною. Тож листоноша, на якого напала зграя злих собак, не розгубився, а навпаки, подивився на себе їх очима. А, отже, прийнявши нав'язані умови гри цієї зграї бродячих собак, листоноша став на карачки, вишкірив зуби і з люттю, гарчачи, накинувся на найбільшу собаку, яка від несподіванки від­скочила. Та листоноша на цьому не зупинився: кинувся її до­ганяти, після чого вся зграя ганебно втекла, віддавши перемогу невідомій їй тварині. Випадок цей, звісно, винятковий.
А як правильно вчинити, якщо собака готова на вас напасти? Зупиніться і твердо віддайте команду: «Стояти!», «Сидіти!», «Лежати!» або дайте серію команд, яка приведе її до розгу­бленості.
Особливо небезпечна собака, яка присідає, щоб стрибнути. Треба захистити горло: притиснути підборіддя до грудей і виставити уперед руку, а щоб виграти час — киньте у бік собаки будь-який предмет, не підіймаючи високо руку. Техніку бою з тваринами, насамперед з бойовими собаками, включають в свою програму більшість систем єдиноборств.
Виявляйте рішучість. Захищайтеся за допомогою палиці, каменів, парасольки, використовуйте підручні засоби, відсту­пайте до укриття — до дерева, до будинку, до огорожі спиною, кличте на допомогу. Зупинить собаку газовий балончик з газом на основі витяжки з червоного перцю. Чимало «людських» газів на собаку не діють. Якщо ж вона збила вас з ніг, падайте на живіт і закривайте руками шию.
Що треба робити, якщо собака вас вкусила?
Промийте рану чистою водою, ретельно обробіть розчином перекису водню, слабким розчином марганцевокислого калію. Разом з укусом зі слиною в рану потрапило багато мікробів. Навколо рани, але не її саму, треба змазати йодом, в крайньому випадку розведеним спиртом, горілкою, спиртовою настойкою календули або інших лікувальних протизапальних рослин. Обов'язково накласти на рану чисту пов'язку і, не відкладаючи на завтра, звернутися в найближчий травмпункт. Там вам нададуть кваліфіковану невідкладну допомогу і скажуть, що робити далі. За потерпілим ведеться спостереження. У Києві в районних поліклініках є хірурги, які спеціалізовані на ліку­ванні потерпілих від укусів.
За собакою, що вкусила людину, необхідно спостерігати. Для цього її потрібно прив'язати або посадити в клітку. Це врятує від укусів інших перехожих і дозволить з'ясувати, чи необхідно провести щеплення від сказу. І ще треба пам'ятати наступне: якщо собака вкусила дитину, суд визнає винним господаря.
Сказ — це інфекційна хвороба, яку викликає вірус. Зара­ження відбувається від хворих сказом собак, кішок, коней, від диких тварин (вовків, лисиць, білок), частіше за все при укусі або попаданні слини хворої тварини на поранену поверхню шкіри. Хвороба протікає з найважчим ураженням нервової системи, з появою водобоязні через судоми і спазми ковтальної і дихальної мускулатури. У термінальній стадії розвиваються паралічі і хворий помирає, ефективного лікування в цей час не існує.
Єдиним заходом попередження захворювання є щеплення.
Злой пес - bigmir)net
 Але все-таки варто знати деякі правила поведінки при зустрічі з бездомними собаками:
1. Не треба боятися собак, принаймні, не показуйте цього. Незважаючи на статистику, напад собаки на людину відбувається все ж у меншості випадків від загального числа контактів собаки з людиною. У більшості випадків собака вас просто обгавкає.
2. Не слід дратувати собаку, кричати на неї, замахуватися різними предметами: тим самим ви спровокуєте її на агресію.
3. Не сподівайтеся залякати собаку. Якщо вам попалася нешкідлива, нещасна, бродяча собачка, яка і так зазнала від людей багато поганого, то вона сама оббіжить вас за кілометр. А якщо пес досвідчений, то залякування знову ж приведе тільки до нападу. Тому кращий спосіб уникнути конфлікту – не провокувати його самому.
4. Найчастіше собаки збиваються в зграї. Їм теж так простіше існувати. Один за всіх і всі за одного! Якщо ви йдете і бачите, що у вас на дорозі розляглася така зграя, то краще спокійно завчасно перейти на іншу сторону. Не варто випробовувати долю. Але якщо обійти неможливо, зберігайте спокій і хоча б видиму байдужість, і собаки навряд чи на вас нападуть
Крім автономної ситуації яка виникає з людиною в закритому обмеженому просторі, дуже часто людина опиняється на одинці з природою. Що може стати причиною потрапляння людини в таку ситуацію?
1.     невміння орієнтуватись в лісі під час збирання грибів, ягід тощо.
2.     відставання від туристичної групи.
3.     стихійні лиха природного характеру.
4.     аварії транспортних засобів.
Для того щоб вижити в екстремальній ситуації, кожна людина повинна пам’ятати про необхідність правильної поведінки. Подумайте, що таке правильна поведінка в екстремальній ситуації?  Варто пригадати формулу безпечної життєдіяльності
5. Передбачити. Уникати. Діяти               
Отже потрапивши в автономну ситуацію ви повинні:
1.     Подолати страх
2.     зібратися, зорієнтуватися на місці
3.     проаналізувати ситуацію
4.     бути рішучим, впевненим у своїх силах
5.     грамотно і своєчасно спорудити тимчасове укриття.
6.     добути вогонь, воду, їжу. (плакат).
7.     намагатися повідомити про своє місцезнаходження.
Виживати – це значить активно діяти, застосовуючи свої знання, досвід, винахідливість.
Чим можна допомогти самому собі ? уважно слухати. Ось що може почути людина з добрим слухом (таблиця).
Сидіти на місці і чекати коли тебе не знайдуть можна використати дзеркальце (у сонячну погоду), кишеньковий ліхтарик, металеву пластинку з блискучою поверхнею, фольгу, палити сигнальне вогнище із ялинових гілок, або з сухого гілок.
         Якщо ви вирішили не чекати порятунку на місці, то перш ніж почати рух, потрібно зорієнтуватися н місцевості. Напрям руху на північ можна визначити за допомогою компаса. Рухатися потрібно до орієнтира (річка, озера, дерева). Зупинитись і знову повторити порядок дій.
ОРІЄНТИР для дітей та підлітків - Home | Facebook

         Якщо компаса не має орієнтуватись потрібно за природними ознаками: вдень за сонцем, вночі за зірками. Якщо опівдні стати спиною до сонця то тінь покаже на північ, відповідно південь буде позаду, схід праворуч, захід – ліворуч (таблиця).
         Полярна зірка. Остання в сузір’ї Малої Ведмедиці завжди показує на північ
         Показати напрям на північ можна і за допомогою Чумацького шляху. Густо розсипані дрібні зорі, що перетинають небо широкою смугою яка орієнтована в лінію північ – південь. Але цей спосіб є приблизним.
         Коли хмарно орієнтуємось за місцевими ознаками:
1.     З північної сторони росте мох.
2.     Мурашники розлогіші з південної сторони.
3.     Кора дерев світліша з південної сторони
4.     Ягоди більш червоні з південної сторони
Погода у Львові на тиждень: хмарно і майже без дощів
Не знаючи часу, скільки може тривати автономна ситуація, вирушаючи в похід, ви взяли із собою запас харчів, тому потрібно раціонально використовувати ці продукти. Крім того в їжу можна використовувати їстівні гриби і ягоди: ожину, суницю малину (таблиця).
Але потрібно використовувати лише ті рослини які ви знаєте, бо багато є отруйних. Тваринна їжа (яйця птахів, жаби, раки, а також рибу).
     Питну воду можна взяти з озера, річки, а якщо нема річок, озер, водойм то можна зібрати росу, дощову воду, яку потрібно знезаразити або профільтрувати.
     Місцям на території України зустрічаються хижі тварини, які можуть напасти на людину. До них відноситься вовк, вепр, лось. Щоб захиститися від них потрібно не ходити звіриними шляхами, не чіпати їхніх дітей, обійти їх стороною, не робити спроб наблизитись до них. Наприкінці весни  - на початку літа в лісах і парках зустрічаються кліщі. Тому коли стався такий випадок і кліщ проник не глибоко в тіло, уражене місце змасти олією, вазеліном і через деякий час кліщ загине. Тоді потрібно забрати його пінцетом, уражене місце змастити йодом чи зеленкою. Якщо самостійно не можете то зверніться до лікаря.
     Інколи трапляються небезпечні ситуації на воді, коли човен чи пліт відносить в відкрите море. Інколи взимку крижини відриваються від берега. Влітку слід захиститися від сонця, а взимку – зігрітися. Аварійний запас їжі і вод слід витрачати економно. Можна вистеляти днища човна поліетиленовою плівкою, то можна зібрати росу і втамувати спрагу.
     Проте знання всіх цих правил може стати непотрібним, якщо людина не підготує себе психологічно. Людина, яка наодинці опинилась в автономній ситуації більш вразлива, ніж у колективі, тому вона може впасти у депресію. При тривалій ізоляції можуть спостерігатись звукові та слухові галюцинації.
     У подібних ситуаціях потрібно не давати волю своїм емоціям, а більше покладатися на розум. Кожну хвилину потрібно заповнити будь – якою роботою, розмовляти самим з собою, вголос обговорювати ситуацію. Такий нехитрий спосіб допоможе врятуватись від психологічних розладів.
Так, як зробив герой Д.Деффо «Робінзон Крузо»
А зараз давайте спробуємо на конкретних прикладах навчитися відшуковувати правильний вихід із складної ситуації.
     Гра «Правильно, неправильно» на листочках написані правильні і неправильні дії. Учитель запитує учнів і вони піднімають карточки: червоні – неправильно, зелені – правильно. Вчитель клеїть нам стенд сонце правильні, хмаринки – неправильні.

6. Розв’язування ситуативних задач.
Інтерактивний тест "Пристрої комп`ютера"
1.     Уяви собі: знаходячись у лісі, ти помітив, що повернувся на те місце, де побував не так давно. День похмурий, зорієнтуватися за сонцем неможливо. Став накрапувати дож, похолодало. Як ти будеш орієнтуватися, щоб вийти з лісу?
2.     Граючись з друзями в гру «Хованки» ти заховався в підвалі недобудованого будинку. Через деякий час, ти виявив, що підвал замкнутий. Твої дії в цій ситуації?
3.     У лісі ти втратив орієнтир. День сонячний. Ти знаєш про те, що у разі невиходу до призначеного місця тебе будуть шукати. Твої дії в цій ситуації?
4.     Одного літнього дня Петрик із друзями вирішив піти в похід в ліс. У лісі було дуже гарно. Друзі грались веселились і не помітили що Петрик загубився. Наближались сутінки. Що ви порадите Петрику і його друзям?
ІV. Підсумок уроку:

Основним моментом, який допомагає в подоланні небезпек автономного характеру є цілеспрямоване налаштування на вихід з цієї ситуації, бажання повернутися в сім’ю, до друзів, усвідомлення того, що треба наполегливо боротися за своє життя.
         В автономній ситуації важливо приймати швидкі рішення, вміти постійно і безперервно контролювати самого себе, вміти розрізняти небезпеку, визначати і знати свої можливості і не падати духом.
Якщо ви стали свідком, коли людина опинилася у скрутному становищі:
1.     терміново покличте на допомогу дорослих.
2.     будь – яким способом повідомити потерпілому про те, що ви покликали на допомогу.
3.     якщо ви впевнені, що можете один врятувати потерпілого, то намагайтесь це зробити.

 Гра «Можна – не можна». Запишіть у зошит, що можна  і що не можна робити, опинившись в автономній ситуації

1)   відвідувати обладнані або добре знайомі пляжі;
2)   навчитися плавати;
3)   стрибати з берега на «тарзанках»;
4)   навчитися відпочивати на воді;
5)   перепливати водойма;
6)   купатися поруч із нетверезими людьми;
7)   смикати тих, хто купається, за ноги;
8)   уникати гучних компаній;
9)   берегти голову від перегрівання;
10)довго купатися в холодній воді;
11)далеко запливати на плавзасобах;
12)мати засоби першої допомоги;
13)не ходити купатися без дорослих;
14)надягати коркові плавзасоби;
15)підпливати до човнів;
16)купатися поруч із рибалками;
17)повністю закопуватися в пісок;
18)жартівливо кликати на допомогу;
19)купатися з розпущеним довгим волоссям;
20)купатися серед густої водної рослинності;

Або пройдіть тест:
1.  Для ігор зручним місцем є:
А  горище
Б  гаражі
В  спортивний майданчик
Г  підвали
2.  Гуляти із собакою можна:
А  на дитячому майданчику
Б  на стадіоні
В  у дитячому садку
Г  тільки у спеціально відведених місцях
3.  Азартні ігри небезпечні для дітей:
А  за будь-яких умов
Б  ні
В  іноді
Г  тільки з незнайомими людьми
4.  Дитина може піти гуляти з незнайомцями:
А  так
Б  ні
В  іноді
Г  якщо вони їй щось запропонують
5.  Побачивши залишені сумки, пакети:
А  необхідно повідомити дорослих або працівників міліції
Б  можна взяти собі
В  можна повідомити друзів
Г  нічого робити не треба
6.  Якщо на твоєму шляху велика кількість людей, то потрібно:
А  обійти іншою дорогою
Б  дізнатися в оточуючих, що роблять ці люди
В  протиснутися всередину
Г  приєднатися до натовпу

V . Домашнє завдання :  параграфи  23, 25  прочитати;  дати усні відповіді на запитання на ст..140, 147-148 підручника . За бажанням можна створити проект в програмі Wreiterider на одну із запропонованих тем: «Безпека у лісі», «Безпека на воді», «Безпека і у ліфті», «Безпечний Інтернет»

КАРТИНКИ. Самые красивые картинки здесь... | Смайлики, Открытки ...












Дистанційне завдання  під час карантину  30.03 -03.04.2020 р
 Основи здоров’я  5-А/Б/В/Г  
Дата проведення уроку :  5-В - 30.03.2020            5-Б - 01.04.2020        5-А/Г   - 02.02.2020
Тема уроку:  Сам надворі
Очікувані результати: учні мають називати чинники ризику під час перебування надворі без дорослих, місця підвищеної небезпеки; учні мають розпізнавати небезпечні місця у населеному пункті (мікрорайоні); учні мають пояснювати необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки, можливого утворення натовпу; учні мають знати, до кого і як можна звернутися по допомогу в разі небезпечної ситуації з незнайомцями; учні мають уміти відмовлятися від пропозицій гратися у небезпечних місцях; учні мають дотримуватися правил безпеки надворі.
Вивчити поняття :  незнайомець, натовп, паніка, евакуація.
Інтернет-ресурси:
створити проект за посиланням -https://app.writereader.com/library/book/c3484a93-cbad-47e3-9e74-f07adc76d6b9

http://join.naurok.ua/?_ga=2.177568933.1832944652.1584605508-2071747254.1566365339 для виконання домашнього  завдання:

*зайди за посиланням, вкажи своє прізвище, введи код доступу, виконай завдання
  join.naurok.ua
  Код доступу – 642585

Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Продовжити фразу: «Коли я перебуваю надворі...».
3.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3.1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Як  і  переважна  більшість  п’ятикласників,  ти вже  сам,  без  дорослих,  перебуваєш  надворі,  ходиш  до  школи  і  до  магазину.  Однак  якщо батьки  не  дозволяють  відходити  далеко  від  дому,  ти  не  повинен ображатися.  Вони  краще  знають  ситуацію  у  вашому  населеному пункті,  мікрорайоні  і  дбають  про  твою  безпеку.
3.2. Проблемне запитання.
— Чи можна заздалегідь передбачити можливі небезпеки?
4. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
План пояснення нового матеріалу
1.Опрацюй матеріал підручника ст. 148 – 150. Визнач небезпечні місця в мікрорайоні, де ти живеш.
Завдання письмово у зошит:
1)     Визначі запиши небезпечні місця свого мікрорайону;
2)     склади і запиши перелік місць для безпечного відпочинку
2. Особиста безпека на вулиці. Ознайомся із пам’яткою «Правила п’яти “Не”  
Запиши в зошит -  Незнайомець    це  будь-хто,  з  ким  тебе  не познайомили  батьки,  вчителі.
Запиши у зошит «Правила 5 «не»:
Н Е  розмовляй із  незнайомцями.
Н Е  сідай у  машину  до  незнайомців.
Н Е  бери нічого  у  незнайомців.
Н Е  звертай з  дороги  від  школи  до  дому.
Н Е  гуляй надворі  після того,  як  стемніло.
Запитання для обговорення ( усно):
1.      Чому на вулиці треба виглядати і поводитися впевнено (але не самовпевнено)?
2.      Чому краще не показувати надворі плеєр, мобільний телефон, інші дорогі речі?
3.      Чому краще минати безлюдні двори, парки та пустирі?
3.Екстремальні ситуації з незнайомцями.
Подумай і прийми рішення, як ти себе маєш поводити:
1 ) запрошення взяти участь у кінозйомці;
2)  обіцянка подарувати цінну річ у чужій квартирі;
3)  запрошення покататися на машині;
4)  гра на гроші.
Завдання ( усно):
1) визнач, у чому полягає небезпека ситуації;
2) визнач, до кого можна звернутися в цій ситуації по допомогу, та скласти алгоритм дій для уникнення небезпеки;
3) подумай, як можна уникнути подібної ситуації.
4. Правила поведінки в натовпі. Опрацюй ст.151- 152
Запиши у зошит:
Натовп  -  тимчасове об´єднання великої кількості людей, що мають безпосередній контакт між собою.
Паніка – масовий страх перед загрозою реальною або уявною.
Більша вірогідність виникнення паніки там, де люди порушують елементарні правила поведінки в громадських місцях.
 Запам’ятай ці правила :
1.Якщо ви опинились в натовпі при  виході з концентру чи стадіону:
- в першу чергу, необхідно дотримуватись загальної швидкості руху, не штовхатись, не напирати на людей, які йдуть попереду. Поштовхи збоку стримувати зігнутими в ліктях  і притисненими до тіла руками. При першій можливості спробуйте вибратися з натовпу;
  • тримайтесь подалі від скляних вітрин, огорож, турнікетів, сцени;
  • сумку притисніть міцно до тіла;
- не варто в’язати на шиї довгий шарф, адже він може випадково стати засобом удушення. Це стосується і біжутерії, медальйонів тощо;
- рухаючись в натовпі, ніколи ні за чим не нахиляйтесь, не піднімайте речі чи гроші, які впали. У жодному випадку не допускайте, щоб розв'язалися шнурки взуття. Заздалегідь затягніть їх мертвим вузлом!  Шнурок, що розв'язався, загрожує падінням.  Пам’ятайте, падіння всередині натовпу, який рухається небезпечне для життя;
- не слід реагувати на сутички чи події, що відбуваються поряд. Не наближайтеся до груп людей, які поводяться агресивно.
2. У місцях скупчення великої кількості людей:
  1.Не дозволяється відходити від дорослих, штовхатись, бігати, йти напереріз основної маси людей.
2.Бажано триматися якнайдалі від центру натовпу, стін, дверей, скляних вітрин, металевих огорож та інших місць, де можна дістати травму.
3.Якщо ти знаходишся на багатолюдному майдані, ніколи не наступай на кульку, пакет, картонну коробку, не стій біля сміттєвих контейнерів та урн. Інколи такі речі можуть вибухнути.
4.При багатолюдному зібранні категорично забороняється користуватися піротехнічними засобами. Не підходь до людей, які запалюють бенгальські вогні, використовують петарди, запускають ракетниці – можеш отримати серйозну травму.
5. На стадіоні тримайся подалі від агресивно настроєних груп людей. З їхніх рук можуть полетіти каміння, пляшки, дрючки.
6. Не поспішай першим вийти з кінотеатру – тебе може притиснути натовп.
7 Не втікай разом з усіма зі стадіону, якщо почався дощ. Нехай ти намокнеш, але залишишся неушкодженим.
8 На зупинках не повертайся спиною до транспорту, що рухається. А коли підходить машина, не намагайся стати у перший ряд нетерплячого натовпу – тебе можуть випадково штовхнути під колеса.
9. У транспорті не притуляйся до дверей, не стій на сходинках.
10. Не піддавайся паніці в екстремальній ситуації.
11. Слід знати напамять номери телефонів родичів: коли загубишся у натовпі, то може зявитись можливість  їм зателефонувати і повідомити про своє місцезнаходження
 12. Не бери із собою на багатолюдні заходи коштовні речі.
5.УЗАГАЛЬНЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
5.1. Відпрацьовування алгоритму безпечної поведінки в місцях великого скупчення людей.
1) «Знайди помилку»
Не намагайтеся уникати великих скупчень людей. Під час масових заворушень не намагайтесь обійти натовп. Намагайтесь знаходитись подалі від високих та товстих людей, чи тих, які мають громіздкі предмети чи великі сумки. Тримайте руки в кишенях. Якщо у вас щось випало  - піднімайте. У разі падіння, намагайтесь якнайшвидше піднятися на ноги.
5.2. Відповідь на проблемне запитання.
Чи можна заздалегідь передбачити можливі небезпеки?
5.3. Моделювання безпечної поведінки в небезпечних ситуаціях - проект за посиланням -https://app.writereader.com/library/book/c3484a93-cbad-47e3-9e74-f07adc76d6b9       
Код  5 – А   код доступу – om3q               логін – прізвище учня
Код  5 – Б    код доступу – 8mj5                логін – прізвище учня
Код  5 – В    код доступу -  3hb5                логін – прізвище учня  
Код  5 – Г     код доступу – dksp                логін – прізвище учня  26 + Караїм Влад
Діти, ви можете зайти за цим посиланням на цікавий інтернет-ресурс, де можете створити книжечку порад, як вести себе в небезпечних ситуаціях.  Сайт англомовний, матимете нагоду вдосконалити свої знання. На цьому сайті можна записувати тексти українською, додавати малюнки з інтернету чи вашого ноутбука, записувати голосові повідомлення. Єдине – не забувайте зберігати зроблені вами книжечки на полиці. Гадаю, вам буде цікаво . Підписуйте свої проекти

Для того, щоб почати створювати книжечку досить зайти за посиланням,зареєструватися,  в правому верхньому куті знайти «Меню» і обрати свій клас, ввести логін – своє прізвище та код класу, після чого розпочати роботу, натиснувши у нижньому правому куті знак «+».                                                                
Зайшовши на сторінку класу, ви маєте можливість ознайомитися не тільки зі своїм проєктом, а й з проєктами товаришів. 
6.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вибери варіанти правильних дій у ситуаціях 2-3 ст.153
 і запиши у зошит за зразком:               1. д, б, Г'
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюй § 26,
2. До 03.04.2020 р. виконай тест на сайті  http://join.naurok.ua/?_ga=2.177568933.1832944652.1584605508-2071747254.1566365339
  join.naurok.ua
  Код доступу – 642585
 Результат сфотографуй і надішли до 03.04.2020 на адресу:  Ljwz1991@ ukr.net







Немає коментарів:

Дописати коментар