неділя, 15 березня 2020 р.



Дистанційне завдання  під час карантину  16-20.03.2020 р.
17.03.2020   Всесвітня історія  Клас  6  А/Г                                                                                                 
Тема.  Диктатура Гая  Юлія Цезаря

1.Пропоную переглянути відео або попрацювати з конспектом уроку та виконати вправи, вказані у домашньому завданні і надіслати за вказаною адресою до 20.03.2020 р.
2. Зверніть увагу:   Перед початком роботи з новою темою – онлайн-тест            ( перевірка домашнього завдання)
Перевірка д/з – тести – в режимі реального часу - на сайті «На урок» за кодом, який вкажу за 10 хвилин до  початку уроку.
https://naurok.com.ua/test/rimska-respublika-v-ii-st-do-n-e-43601.html на урок..в режимі реального часу у вівторок, 17.03.2020 - 6-А – з  11-30    6-Г – вівторок , 17.03 .2020 з 12-30
3.Скристатись історичною картою при вивченні нової теми  можна, використовуючи власний атлас, чи за посиланням:   https://geomap.com.ua/uk-wh6/1144.html

Домашнє завдання.
Прочитати параграф  43  , виписати терміни та вислови, які належать Цезарю, в зошит, розв'язати хронологічну задачу , вказану у змісті конспекту, написати міні-твір (7-10 речень) на тему: “ Якби я був Цезарем” і надіслати його до 20.03.2020 на електронну пошту Ljwz1991@ukr.net  або скориставшись мережею Viber.

Мета уроку:


·         знати: Події 49 р. до н.е. – встановлення диктатури Цезаря, 44 р. до н.е. – смерть Цезаря; Терміни: Диктатор – це особа, що має необмежену владу і нав’язує свою волю іншим, Імператор – у республіканському Римі – почесний титул, що давали полководцю, який здобув великі перемоги. В іншому значенні – титул монарха – правителя імперії.Особи: Гней Помпей, Марк Красс, Юлій Цезар, Клеопатра.
·         розуміти: зміни в житті Римської держави, основні періоди в біографії Юлія Цезаря, основні напрямки внутрішньої і зовнішньої політики Юлія Цезаря;
·         вміти: аналізувати і порівнювати політику диктатора Цезаря, для того щоб краще зрозуміти причини розпаду першого тріумвірату; характеризувати територіальні зміни; визначати чинники, які впливали на політику Юлія Цезаря; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, на основі їх давати характеристику історичним діячам, робити висновки та узагальнення;
·         виховати: любов до античної історії, повагу до історії інших народів.

Терміни: диктатори, гладіатори, тріумвірат, плебс, тріумф, імператор, « перейти Рубікон»,« жереб кинуто», « і ти, Бруте!», громадянська війна

       Основні дати та події: 60 р. до н.е. – утворення Першого тріумвірату.

      Обладнання: підручник, зошит, історичний атлас, історична карта,  ілюстрації,    

       портрети Цезаря.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Очікувані результати:
  • учні зможуть визначати суть історичних явищ та подій та їхнє значення;
  • описувати й характеризувати історичну постать Гая Юлія Цезаря та його внутрішню та зовнішню політику;
·         самостійно здобувати інформацію по темі і застосовувати її  на уроці.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.         Які зміни сталися у Римській державі після невдалої спроби аграрних реформ за часів братів      
    Гракхів?
2.         Чого хотів досягти Гай Гракх аграрними реформами? Чи вдалося йому це зробити?

Перевірка д/з – тести – в режимі реального часу - на сайті «На урок» за кодом, який вкажу за 10 хвилин до  початку уроку.
https://naurok.com.ua/test/rimska-respublika-v-ii-st-do-n-e-43601.html на урок..в режимі реального часу у вівторок, 17.03.2020 - 6-А – з  11-30    6-Г – вівторок , 17.03 .2020 з 12-30

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
-          Тема сьогоднішнього уроку: Диктатура Гая Юлія Цезаря. Запишіть число, класна робота та тему уроку.
-          Про що ви б хотіли дізнатися на уроці?
-          Отже сьогодні на уроці ми дізнаємося про особу Гая Юлія Цезаря, про його внутрішню та зовнішню політику; навчимося самостійно здобувати знання та використовувати їх на уроці. Цей матеріал знадобиться нам при вивченні наступних тем, де будемо вивчати діяльність інших імператорів та порівнювати їх надбання і прорахунки з діяльністю Гая Юлія Цезаря, а також ви будете в  8 класі вивчати римську культуру , читати твір Вергілія « Енеїда».
ІV.  Вивчення нового матеріалу.
. Розповідь вчителя
1.      Суспільно-політичне життя Риму у 80-60-их роках І ст. до н.е.
На початку І ст. до н.е. оптимати обєдналися навколо представника давнього аристократичного роду, полководця та обдарованого політика Луція Корнелія Сулли. У 89 р. до н.е. його обрали командувачем армії для відсічі понтійському цареві Мітрідату VI Євпатору. Після перемоги у війні з Понтійським царством Сулла повернувся до Італії. Проти нього виступила наспіх зібрана армія популярів. 1 листопада 82 р. до н.е. відбулася битва між двома римськими арміями. Сулла переміг і був проголошений диктатором без обмеження терміну. Майном знищених ворогів Сулла нагороджував своїх прихильників і солдатів, скасував закони, видані популярами, посилив роль сенату. Судові справи було передано сенатові, обмежено права народних трибунів. Але в 79 р. до н.е. Сулла склав із себе повноваження, а наступного року помер.
Після диктатури Сулли ситуація а Римській державі загострилася. Точилася громадянська війна в Іспанії, Мітрідат знову напав на римські провінції. У 74 р. до н.е. спалахнуло повстання рабів, очолене рабом-гладіатором Спартаком. Виступ було придушено лише через кілька років зусиллями трьох римських армій. Сенат та виборні посадові особи не могли утримувати спокій у державі.
У 60 р. до н. е. троє видатних політиків Риму – Гней Помпей, Марк Красс та Юлій Цезар – утворили Перший тріумвірат. Вони поділили між собою керівництво провінціями й домовилися підтримувати один одного. Союз тримався передусім на військовій славі учасників. Помпей та Красс відзначилися в боротьбі з Мітрідатом та Спартаком, а Цезар 58-50 рр. до н.е.  завоював усю Галлію (сучасна Франція) і навіть переправився на Британські острови. Ці землі ввійшли до складу Римської держави як провінція Галлія.

Словникова робота
Диктатор – у Давньому Римі посадова особа, яку призначав сенат на 6 місяців у випадку внутрішньої або зовнішньої небезпеки, що загрожувала державі. Диктатора було наділено необмеженою цивільною та військовою владою.
Гладіатори – у Римі так називали рабів, які виступали в боях для розваги римських громадян.
Тріумвірат – у Давньому Римі союз трьох політичних діячів задля захоплення найвищої влади.

Юлій Цезар і його правління.
1.     Портрет –знайди інформацію  на сайті     Google Arts & Culture за поданим посиланням:


          Отож почнемо з портрета Юлія Цезаря.
-          Уважно подивіться на портрет ілюстрації, на слайді та в підручнику та скажіть якими рисами характеру міг володіти Цезар? Що про нього можна сказати за зовнішнім виглядом?
2.Біографія ( початок політичної кар’єри Цезаря).
ІмператорГай Юлій Цезар ( 13 липня 100 до н. е. — 15 березня 44 до н. е.) — давньоримський державний і політичний діяч, полководець, письменник. Діяльність Цезаря докорінно змінила культурний і політичний вигляд Західної Європи і залишила визначний слід в житті наступних поколінь європейців.
Гай Юлій Цезар походив із стародавнього і знатного патриціанського роду Юліїв. Він сам з притаманною справжньому римлянові гордістю  вважав себе нащадком легендарних засновників міста Рима – братів Ромула та Рема.  Майже все своє життя він провів у військових походах. Нерідко доводилося йому спати на простому похідному ліжку, згорнувшись у солдатський плащ. Переказували, що Цезар міг одночасно слухати, читати і писати. Він був надзвичайно обдарованою й освіченою людиною, прекрасним політиком, блискучим оратором.
-          Кого Цезар вважав своїми предками?
-          Як поводив себе Цезар у військових походах?
-          Що одночасно міг робити Цезар?

2.      Здобуття влади Юлієм Цезарем
Метод «Перехресний поєдинок». Опрацювати підпункт параграфа і скласти питання по його змісту.

61    р. до н. е. — управляє Південною Іспанією. 60 до н. е. три видатні
політики Риму — Г. Помпей, МаркЛіцинійКрасс та Юлій Цезар утворили Перший тріумвірат (від слів «тріумф» — три та «вір» — муж). Це був союз, спрямований проти сенату. Тріумвіри поділили між собою керівництво провінціями і домовилися підтримувати один одного. Користуючись підтримкою колег Юлій Цезар організовував військовий похід у Галлію (територія сучасної Франції). У ході тривалої Галльської війни (58-50 рр. до н. е.) приєднав до Риму величезну територію. Завойовані землі увійшли доскладу римської держави як провінції Галлія. Поки Красс та Цезар воювали Помпей залишався в Римі і все більше впливав на державні справи. Після смерті в 53 році до н. е. КрассаПомпей фактично ставав єдиним правителем держави. За відсутності в Римі Цезаря сенатори проголошують єдиним консулом Помпея, а Цезарю забороняють повертатися до Риму. Та він порушив цю заборону і разом з військами перейшов через прикордонну річку Рубікон, щоб йти далі на Рим. При цьому він сказав: « Жереб кинуто!» Відтоді
« Перейти Рубікон» означає зробити безповоротний крок, здійснити рішучий вчинок.
Зайнявши Рим, Цезар оголосив себе диктатором. Три роки після цього точилися війни між прихильниками та противниками Цезаря. Ці війни називаються «громадянськими», бо в них билися між собою громадяни однієї держави.
Словникова робота.
« Перейти Рубікон», « Жереб кинуто», «Громадянська війна»
-          Що означає термін « тріумвірат»?
-          Які племена в цей час підкорював Цезар?
-          Що означає « перейти Рубікон»?
-          Що таке « громадянська війна»?

Задача, яку потрібно виконати в робочих зошитах
Хронологічна задача.
-          Обчисліть, скільки років тому розпочалася диктатура Юлія Цезаря, скільки років тому закінчилася. Як відповів би римлянин на запитання: у якому році Юлій Цезар став диктатором?

4.      Єгипетський похід Цезаря.
Цезар  25 кораблями поплив до Александрії. В Єгипті він затримався на  півроку, щоб отримати гроші, які один із попередніх правителів зобов'язався заплатити Римові, а також упорядкувати життя країни. У цей час у Єгипті правили цар Птолемей і цариця Клеопатра, які були братом і сестрою.  Цезар став на бік останньої, але єгипетський народ збунтувався. Врятувала Цезаря допомога, яка надійшла з Азії. Царицею Єгипту було проголошено Клеопатру. Цезар одружився з нею, і Єгипет став ще однією провінцією Риму.
-          З якою метою Цезар розпочав подорож до Єгипту?
-          Кого підтримав Цезар у боротьбі місцевих правителів?
-          Який зиск з цього мав Цезар?
5.Цезар – повелитель Риму.
Після перемоги над царем Понтійського царства Фарнаком  Цезар зосередив  у своїх руках необмежену владу. Сенат і консули слухняно виконували його накази цезаря почали називати імператором. Спочатку у значенні «повелитель», а після Цезаря – «монарх». Почали випускати монети із зображенням Цезаря.
З нагоди своїх перемог Цезар влаштовував грандіозні тріумфи. Тріумф – це урочиста зустріч.
Словникова робота.
Тріумф
Імператор


Робота з підручником.
-          Виписати скільки було тріумфів та як вони називалися.
-          Що означає термін « імператор»?
-          Тріумф – це …
-          Скільки було тріумфів?
6.Цезар – реформатор.
Цезар необмежено користувався своєю фактичною владою. Його розпорядження вважали за законні акти, а новообрані урядовці складали присягу, що шануватимуть його волю.
·         Цезар змінив організацію римських урядів. Реформував також управу провінцій, намісниками яких призначав своїх людей.  В сенаті він займав перше місце і перше слово, тому відразу надавав тон нарадам
·          Не боячись непопулярності, він зменшив дотації зубожілому населенню Рима з 300 тисяч на 150 тисяч людей. Так правитель намагався стримати наплив пролетаріату до столиці.
·         Також Цезар розпочав широку колонізацію Італії. Він викупив багато земель і розселяв на них ветеранів своїх армій та безземельних селян.
·         Щоб підтримати сільське населення Італії, Цезар видав розпорядження, згідно з яким в приватних маєтностях принаймні половина робітників має бути із вільних селян, а не невільників. Селянам, які мали великі родини, він визначив окремі нагороди.
·         У 45 році до н. е. за наказом Юлія Цезаря було проведено реформу календаря.
·         Цезар також ввів реформу дорожнього руху. Правила Цезаря, звичайно, були не досконалі і суттєво відрізнялися від сучасних, але дещо з них використовується і зараз. Наприклад, вулиці з одностороннім рухом. Зі сходу сонця і до кінця робочого дня (за 2 години до заходу сонця) заборонявся приїзд по Риму колісниць, екіпажів, приватних возів. А іноземці повинні були залишати транспорт за містом і пересуватися тільки пішки або в найманих паланкінах (своєрідне таксі). Щоб правила виконувалися, був створений спеціальний патруль, основне завдання якого було — не допускати сутичок між «водіями».
·         Він видав ряд законів про устрій міст у провінціях, про безкоштовне роздавання хліба, а також закон проти розкоші, за яким було заборонено користуватися ножами, носити пурпуровий одяг і перли.
-          Які реформи провів Юлій Цезар?
Слово вчителя.
7.      Реформа календаря.
У 45 році до н. е. за наказом Юлія Цезаря було проведено реформу календаря. Календар у Римі вели спеціальні жерці. За багато років вони так заплутали лік днів, що й самі не могли у ньому розібратися. Тому
про римських полководців говорили, що вони завжди перемагали, але ніколи не знали, в який день це трапилось. Найдавніший календар у Римі обчислювали за рухом місяця. Спочатку було тільки десять місяців, а
 рік мав 304 дні. Пізніше додано ще два місяці, а весь рік — 355 днів. Через те, що цей календар не погоджувався із сонячним роком, кожні два роки додавали один31-денний місяць. Ті різнорідні зміни ввели у календарні обчислення нелад і хаос. Тому Цезар, який особисто цікавився астрономією, вирішив запровадити в республіці докладніший єгипетський календар. Цезар запросив до Риму вченого-астронома з Єгипту, щоб той виправив календар. Нормальний рік мав числити 365 днів, а раз на чотири роки мав бути рік із 366 днями. Цей календар від імені Юлія Цезаря дістав назву юліанського. У нас ним користувалися аж до 1918 року. Але і зараз народ не забув юліанський календар, особливо новий рік. Його дати прийнято називати «за старим стилем».
Римський рік складався з 12 місяців. Він починався 1 березня, з початком землеробських робіт. Кожен місяць ділили на три частини: календи – початок місяця, нони – середина місяця та іди – третя частина місяця.
Деякі місяці дістали свої назви  за іменами римських богів:
Бог Марс – март  (березень);
Богиня Майя – май ( травень);
Богиня Юнона – июнь ( червень);
Бог Янус – январь ( січень).
Латинські назви збереглися в російському, англійському, французькому та німецькому календарях. А в українському календарі вживаються старослов’янські назви.
8.      Загибель Цезаря.
Незадоволені республіканці підготували заколот. Цезаря вбили 15 березня 44 року до н. е., на засіданні сенату. Коли диктатор сів на своєму кріслі, один із змовників попросив його відкликати із заслання свого брата. Цезар
рішуче відмовив. Тоді той кинувся на Цезаря, стягнув з нього червону тогу і крикнув: «Чого чекаєте, приятелі?» Змовник Каска перший ударив Цезаря кинджалом у шию. Рана не була глибока й смертельна, і Цезар вирвав кинджал з окликом: «Що робиш, проклятий Каско?» Тоді інші змовники кинулися з усіх сторін із кинджалами. Цезар боронився і кричав, але коли побачив одного зі своїх близьких друзів — Брута серед змовників із витягненим кинджалом, закрив собі лице тогою і перестав боронитися. Оповідали пізніше, Що останніми його словами були: «І ти, Бруте, проти мене?» . Він упав мертвий під статуєю Помпея, діставши 23 рани, бо кожний змовник заприсягся взяти участь у самосуді. Вбивство Цезаря відновило громадянські війни у Давньому Римі, спричинило початок занепаду Римської республіки і зародження Римської імперії.  Ім'я Цезаря і сьогодні живе у термінах «кайзер» і «цар», а також Юлій (Iulius) у поширеній в багатьох мовах назві липня — July, Juli.
Словникова робота
« І ти, Бруте!»
- Чому було влаштовано змову проти Цезаря?
- Що означає вислів « І ти, Бруте!»
- Яке слово походить від імені Цезаря?

Розгляньте таблицю, у якій зазначено основні віхи правління Сулли та Цезаря. Поміркуйте, хто з диктаторів прагнув більше зберегти республіку.

Публій Корнелій Сулла
Гай Юлій Цезар
Сам себе проголосив диктатором.
Спирався на сенатську олігархію.
Належав до оптиматів.
Переслідував своїх політичних противників.
Ухвалював закони в інтересах знаті.
Добровільно відмовився від диктатури.
Диктатором став за рішенням сенату.
Мав підтримку середніх та дрібних землевласників.
Належав до популярів.
Провадив політику «милосердя».
Ухвалював закони в інтересах середніх прошарків населення й плебсу.
Був убитий під час засідання сенату.

V. Закріплення вивченого матеріалу
   1.  Бесіда.
-          Як поводив себе Цезар у військових походах?
-          Що одночасно міг робити Цезар?
-          Що означає термін « тріумвірат»?
-          Що означає « перейти Рубікон»?
-          Що таке « громадянська війна»?
-          Кого підтримав Цезар у боротьбі місцевих правителів Єгипту?
-          Що означає термін « імператор»?
-          Тріумф – це …
-          Скільки місяців налічував римський рік?
-          На які частини ділили місяць за юліанським календарем?
-          Які реформи провів Юлій Цезар?
-          Чому було влаштовано змову проти Цезаря?
-          Що означає вислів « І ти, Бруте!»
-          Яке слово походить від імені Цезаря?

2.      Утворити логічні пари.
«перейти Рубікон» - зробити безповоротний крок;
громадянська війна –
тріумф –
 імператор –
   іди – третя частина місяця;
   нони –
   календи – початок місяця.
   VІ. Підсумок уроку.
            «Мікрофон»
Учитель.А зараз уявіть, що ви працюєте репор­тером солідного історичного видання, під назвою,наприклад, « Хронограф». Ваш номер готується до друку і вільною лишається одна колонка з таким заголовком: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (дізналася)... ». Що б ви туди написали?
VІІ. Домашнє завдання.
Прочитати параграф  43  , виписати терміни та вислови, які належать Цезарю, в зошит, розв'язати хронологічну задачу , вказану у змісті конспекту, написати міні-твір (7-10 речень) на тему: “ Якби я був Цезарем” і надіслати його до 20.03.2020 на електронну пошту Ljwz1991@ukr.net  або скориставшись мережею Viber.










Немає коментарів:

Дописати коментар