неділя, 15 березня 2020 р.


Дистанційне завдання  під час карантину  16-20.03.2020 р.
18.03.2020   Основи здоров'я     Клас  -  7-Г
Тема: Впливи найближчого оточення
Попрацюй із темою за посиланням :
або з параграфом 24 підручника
Домашнє завдання - різнорівневе:
Початковий рівень - засвоїти терміни з вивченої теми: синергія у стосунках, дружні, недружні і агресивні компанії, ризики найближчого оточення
Середній рівень - опрацювати параграф 24
Достатній рівень - опрацювати параграф 24 і вивчити терміни
Високий рівень - створити власну інтерактивну вправу на україномовному сайті  learningapps.org з вивченої теми до 20.03.2020. Посилання на створену вправу можна надіслати на електронну пошту - Ljwz1991@ukr.net або в мережі Vaiber

Мета: ознайомити з принципами формування міжособистісних стосунків у найближчому оточенні, вчити налагоджувати партнерські стосунки з родиною і друзями; розвивати навички ефективного спілкування; виховувати прагнення до особистісного самовдосконалення та саморозвитку.
Очікувані результати
Після заняття учні мають знати:
  • основні принципи формування міжособистісних стосунків у найближчому оточенні;
  • поняття статус в колективі;
  • як налагодити партнерські стосунки;
Після заняття учні мають уміти:
  • розпізнавати негативний вплив оточення, маніпуляції.
  • правильно діяти під час нестандартних ситуацій, конфліктів.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда:
-          Які ви знаєте елементи соціального середовища?
-          Які елементи соціального середовища вашого населеного пункту сприяють здоров’ю та безпеці людей?
-          Які елементи соціального середовища вашого населеного пункту загрожують безпеці та здоров’ю?
-          Як ЗМІ впливає на здоров’я дітей?
2.Аукціон ідей
- Як можна зробити мінімальним негативний вплив засобів масової інформації? Уявімо, що ви володієте такими можливостями.
II. Перевірка раніше засвоєних знань:
1. Вправа «Асоціативний кущ»
На формування особистості впливають різні чинники. Та ми прагнемо до досконалості. Пропоную скласти «портрет» соціально здорового учня .
(Активний, дружній, інтелектуал, громадянин, добрий друг, хороший син.)
ІІІ Оголошення теми уроку Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми та завдань уроку
1.Історія «Два товариші» (Додаток 1)
Додаток 1.
            Жили – були два добрі товариші. Якось вони посперечалися, і один із них дав ляпаса іншому. Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
            Потім вони знайши озеро, у якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув, і його друг його врятував. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
            Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові, запитав його:
  • Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
  • Друг відповів:
  • - Коли хто – небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто – небудь робить щось для нас гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стери це з нашої пам'яті.
Зрозуміло, що ми не одні у світі. Навколо нас багато різних людей.
На уроці ми сьогодні поговоримо про найближче оточення дитини. З'ясуємо вплив оточення на особистість ( друзів, родини), визначимо принципи формування міжособистісних стосунків.
Обговорення історії
Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і не залишати друга в біді.)
Чи можна такий висновок застосувати і щодо стосунків у сім'ї, родині
2. Вправа «Згоден чи ні?»
Учитель читає твердження, учні реагують плескаючи в долоні: «згодні» - хлопок, «не згодні» – мовчок.
  • Родина, друзі — це ваше найближче оточення. (Так)
  • Найближче оточення має завжди -тільки позитивний вплив напідлітка (Ні)
  • Стосунки з родиною та друзями -формуються самі до собі. Цей цроцес не потребує зусиль (Ні)
  • Дружба в підлітковому віці має оеоблире значення. (Так)
  • У родині все має підпорядковуватися інтересам підлітка. (Ні)
  • Основою спілкування з друзями і сім'єю є взаєморозуміння і довіра. (Так)
Подпрацюй з таблицею і подумай:         Чи завжди ваш життєвий досвід підтверджує думку про те, що найближче оточення тільки позитивно впливає на підлітка? Продовж таблицю на власний розсуд.
Родина
Друзі
Жорстоке поводження
Кримінальні порушення
Приниження
Прогулювання уроків
Пияцтво
Наркоманія






Як потрібно протидіяти впливу цих чинників?
Матеріал для допитливих:
Людина живе в суспільстві. Вона має знайти своє місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі й дотримуватися їх. Демократичне суспільство надає людині досить багато прав, але разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки. Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.
Здоров'я усіх - дітей і дорослих, тих, хто працює, і тих, хто має особливі потреби, жінок і чоловіків, багатих і бідних - залежить також від:
Ø  рівня культури суспільства та кожного громадянина зокрема;
Ø  політичного устрою країни;
Ø  державних законів про охорону життя і здоров'я, розвитку медицини і якості медичного обслуговування;
Ø  розвитку освіти;
Ø  психологічного мікроклімату (розуміння суспільством особистості, відчуття благополуччя, цілеспрямованість особистості);
Ø  правовими засадами суспільства щодо сім'ї, праці, здоров'я;
Ø  громадянською свідомістю усіх членів суспільства, настанови і підтримки на здорове довге життя.
Соціальними чинниками здоров'я є також відносини між людьми в суспільстві. Адже всі люди постійно спілкуються з іншими - прямо й опосередковано, вербально і невербально, формально і неформально, на засадах рівності й нерівності. Вони живуть у сім'ї, вчаться у класі або студентській групі, є громадянами. Люди належать до різних історичних культур та цивілізацій.
Саме в суспільстві люди виявляють свої особистісні потреби, можливості, уподобання. Вони живуть за тими чи іншими традиціями, виконують різноманітні ритуали. Люди живуть мирно чи конфліктують, пристосовуються до інших або виявляють нетерпимість до чужого, звичного чи, навпаки, незвичного. Вони мають різні гарантії від суспільства на працю, житло, освіту, медичну допомогу, забезпечення старості й інвалідності.
Існують соціальні фактори, які впливають на соціальне-здоров'я підлітка. Насамперед до них належить його безпосереднє оточення:
   родина, в якій він виховується й росте;
   школа, в якій він навчаєшся;
   клас, в якому він знаходиться друзів, з котрими спілкується не тільки в школі, але й за її межами;
   підліткові компанії, з якими він проводить дозвілля.
Родина є важливим соціальним фактором, який впливає на соціальне здоров'я підлітка.
Окрім того, на соціальне здоров'я підлітка впливають:
   література, яку він читає;
   телевізійні програми, які він дивиться;
   музика, яку він слухає;
   театральні спектаклі, фільми, комп'ютерні ігри й багато іншого, від чого можна отримати естетичну насолоду.
Дехто навіть не здогадується про цей вплив, але він існує й призводить до певних наслідків. Наприклад, надмірне захоплення комп'ютерними іграми може призвести до того, що у свідомості підлітка реальність і вигаданий кимсь світ гри міняються місцями. Це завдає великої шкоди його соціальному здоров'ю: він поринає у світ гри, перестає сприймати навколишню реальність, обмежує спілкування з іншими людьми. «Комп'ютерна залежність» призводить до погіршення соціального здоров'я.
Підліток є активним учасником процесу свого соціального розвитку й можеш впливати на своє соціальне здоров'я, вчиняючи так або інакше. Наприклад, ведучи здоровий спосіб життя або порушуючи його. Знаючи про соціальні фактори здоров'я, він може зробити правильний вибір і жити так, щоб не завдавати шкоди своєму здоров'ю. Ніхто інший не зробить цього замість нього.
Соціальне здоров'я підлітка пов'язане із його безпекою.
Соціальна рівність і соціальна справедливість так само є важливими соціальними факторами його здоров'я. Наявність у суспільстві соціальної рівності й справедливості роблять його соціально здоровим, а людину — захищеною й упевненою у своєму майбутньому.
Перша ланка суспільства, в якій підліток виявляє себе як соціальна особистість,— це родина. У родині кожен має свої обов'язки, і вони залежать від місця, яке людина займає в родині. Син, донька, брат, сестра, онук, онучка, племінник, племінниця — усе це соціальні ролі, відведені підліткові в родині. Якщо він справляєшся зі своїми родинними обов'язками, це свідчить про те, що соціальний розвиток відбувається нормально. Успішне навчання також є його обов'язком стосовно родини. Батьки вірять у те, що він стане корисною для суспільства людиною й що родина зможе розраховувати на нього у майбутньому.
Не менш важливим для соціального розвитку підлітка є його становище в різних молодіжних підліткових групах: класі, спортивній секції, футбольній команді, драматичному гуртку, компанії друзів. Його соціальний розвиток і, урешті-решт, соціальне здоров'я неабияк залежить від цих груп.
В одному соціальному середовищі людина може бути непомітною, а в іншому — лідером.
Справа в тому, що, поділяючи ті або інші погляди, захоплення, пристрасті, манери своїх друзів, підліток підлягаєш їхньому соціальному впливу. Як наслідок, у нього можуть з'явитися корисні або шкідливі звички, які певним чином впливають на його здоров'я. Наприклад, звичка регулярно читати може зробити цікавим співрозмовником, а звичка чемно поводитися з тими, хто його оточує, значно полегшить спілкування з ними. І навпаки, звичка ставитися до людей спогорда або повсякчас їм грубити, або користатися нецензурними словами, або вживати алкоголь та наркотики — сповільнить соціальний розвиток.
Вибираючи собі оточення, необхідно подумати, як воно може вплинути на соціальне здоров'я.
Не менш важливим є й спосіб життя підлітків, з якими він дружить. Хоч-не-хоч, але воно буде позначатися на ньому. А тому слід розібратися, чи є цей спосіб життя здоровим, чи не буде він тобі шкодити.
На здоров'я підлітків впливає багато соціальних чинників: сім'я, друзі, молодіжні компанії та кумири, навчальні заклади й медичні установи, ЗМІ, Інтернет, реклама тощо. Ці чинники можуть впливати позитивно або негативно. Щоб уникнути негативного впливу, потрібно вміти реально оцінювати надану інформацію, дотримуватися принципів здорового способу життя, а відтак - приймати правильне рішення.
Факторами ризику для соціального здоров'я підлітка є:
   алкоголізм;
   паління;
   вживання наркотиків.
У суспільстві живуть дуже різні люди. Не всі з-поміж них є моральними, добрими, не всі поважають чуже життя й чуже здоров'я, не всі дотримуються законів. З такими людьми можна зустрітися в різних ситуаціях.
Наприклад, є чимало сект, потрапляючи в які, підлітки припиняють спілкуватися зі своїми рідними й фактично залишають родину. Сектанти, знаючи психологію підлітка, граючи на її вразливих місцях, переконують його, що найкраще — це стати членом секти, де тебе всі начебто люблять і розуміють. Насправді ж підліток фактично стає рабом цієї секти, виконує різні доручення її керівника, втрачає свою власну соціальну місію. Такий підліток соціально нездоровий. Потрапити в секту легко, а вийти з неї важко. Отож, зіткнувшись із такою ситуацією, коли втягують у якусь групу, мета якої тобі невідома, слід бути дуже обережним. Про це неодмінно потрібно розповісти своїм рідним і не тримати в таємниці нові стосунки.
Є ризик потрапити в лабети тих, хто нелегально торгує людьми. Попри те, що держава бореться з цим явищем, торгівля людьми приносить великі гроші, й подолати її важко. У жодному разі не варто контактувати з незнайомцями, якими б люб'язними й щедрими вони не здавалися. Не можна їхати у незнайоме місце, не сідати до чужої машини, не заходити до незнайомого будинку з незнайомими людьми.
Є ошуканці, які починають розмову з підлітками для того, щоб потрапити до їхнього помешкання й вчинити крадіжку. Як правило, такі люди люб'язні й увічливі, й здається, що їм можна довіряти. Насправді ж вони чудово грають свою роль. З такими людьми не можна ані розмовляти, ані вести до свого помешкання, особливо якщо там немає батьків.
Можна зіткнутися з насильством у компанії, з якою спілкуєшся, у родині, на вулиці. Насильницькі дії свідчать про соціальне нездоров'я тих людей, які до них вдаються.
Існує ризик для соціального здоров'я підлітка, пов'язаний із формуванням шкідливих звичок. Нездоровий спосіб життя, паління, вживання алкоголю й наркотичних речовин — усе це шкідливі звички, які шкодять не тільки фізичному, але й соціальному здоров'ю.
Наприклад, у найближчому оточенні підлітка часто вживають алкоголь і він так само може до цього звикнути. Чим це загрожує із соціальної точки зору?
Насамперед, соціальними є самі причини, через які підліток починає пити. Мотивами першого вживання алкоголю зазвичай стають традиційні приводи: свято, родинні урочистості, гості, вечірка, день народження. Окрім того, не зрідка п'ють тому, що «незручно було перед друзями», «друзі вмовили», «за компанію», «для хоробрості», «для веселощів» і навіть «просто так, з нудьги». Виходить, що, приймаючи рішення, багато хто не замислюється про його наслідки. Завдяки цьому починає формуватися пияцтво як тип поведінки, котрий часто призводить до правопорушень.
Зловживання алкоголем часто починається з простої ситуації.
У підлітка може виникнути ситуація, коли він втрачає інтерес до пізнавальної діяльності й йому стає нудно. Аби позбутися цієї нудьги, інколи починають вживати-алкоголь. І тоді виникає зачароване коло. Підлітки, які вживають спиртне, майже не займаються громадською діяльністю. Неодмінним елементом їхнього дозвілля стає алкоголь, а це є ознакою соціального нездоров'я.
Це проявляється в послабленні пам'яті, порушенні психіки, адже алкоголь сповільнює циркуляцію крові в судинах мозку, спричинюючи постійне кисневе голодування його клітин. Усе це позначається на соціальному здоров'ї. До того ж, коли алкоголь уживають часто, то шукають таке, що коштує дешевше. Дешева алкогольна продукція, яку виготовляють недержавні підприємства, зазвичай містить велику кількість отруйних речовин. її вживання нерідко призводить до отруєнь і навіть смерті. Про це так само слід знати.
Серед соціальних чинників ризику є реклама, яка розповсюджується через усі ЗМІ, а також у вигляді плакатів, світлових табло, бігбордів. Так реклама використовує методи та прийоми, що впливають на людину і змінюють її свідомість. На сучасне населення за допомогою пропаганди й реклами виливається величезний потік інформації з усіх аспектів життя. Тому знання основних методів, які використовуються для пропаганди й реклами, допоможе аналізувати цю інформацію і критично її оцінювати.
І пропаганда, і реклама можуть бути як позитивними, так і негативними, а результат може бути або корисним, або шкідливим для людей, які дослухаються до їхніх порад і пропозицій.
ІV. Узагальнення та закріплення набутих знань
1. Бесіда:
-   Які дружні групи (компанії) є у твоїй школі, у твоєму дворі, на твоїй вулиці? Чим вони займаються? Як вони розважаються?
-  Чи знаєш ти недружні або небезпечні компанії? Що робить їх такими?

V. Домашнє завдання - різнорівневе:
Початковий рівень - засвоїти терміни з вивченої теми: синергія у стосунках, дружні, недружні і агресивні компанії, ризики найближчого оточення
Середній рівень - опрацювати параграф 24
Достатній рівень - опрацювати параграф 24 і вивчити терміни
Високий рівень - створити власну інтерактивну вправу на україномовному сайті  learningapps.org з вивченої теми




Немає коментарів:

Дописати коментар